DRIEBERGEN - Europese luchtvaartmaatschappijen willen dat in het Europees Parlement betere procedures voor luchtvaartwetgeving komen. De European Regions Airline Association (ERA) noemt de huidige procedures ‘inconsistent’. De organisatie vindt met name dat de gevolgen van Europese wetten voor de luchtvaart beter moeten worden onderzocht.
De luchtvaartmaatschappijen binnen ERA hebben twee resoluties opgesteld die hierop ingaan. De eerste resolutie betreft de oprichting van een Europees emissiehandelssysteem voor de luchtvaart. ERA roept Europarlementariërs op om recentelijk door het Environment Committee (ENVI) ingediende voorstellen hierover af te wijzen.
Deze voorstellen zouden de kosten voor de luchtvaart in Europa jaarlijks met twintig miljard euro verhogen. In de resolutie is het verzoek opgenomen om ingediende voorstellen van het Transport en Tourism Commitee juist wèl te accepteren.
De gevolgen van deze voorstellen zijn volgens ERA vooraf onderzocht in een onafhankelijk onderzoek. Met de voorstellen van ENVI zou dat niet het geval zijn. Bovendien vereenvoudigen de voorstellen van de Transport and Tourism Committee de praktische procedures over de invoering van het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie, zo denkt ERA.
In de tweede resolutie roept ERA het Europese Parlement op om gehoor te geven aan de voorstellen uit de door ERA in 2006 gepubliceerde ‘Step by Step Guide to Better Regulation’. Dit betreft een handleiding voor een betere regulering van de Europese luchtvaart.
ERA wil dat in het Europees Parlement de gevolgen van ingediende voorstellen goed worden begrepen en gestaafd door onafhankelijk onderzoek. De organissatie wil verder dat alle voorstellen van lidstaten of commissies waaraan geen onafhankelijk onderzoek vooraf is gegaan, worden afgewezen. Dat moet wat ERA betreft ook gebeuren wanneer uit onderzoek blijkt dat de kosten hoger zijn dan de baten.
De luchtvaartmaatschappijen binnen ERA hebben twee resoluties opgesteld die hierop ingaan. De eerste resolutie betreft de oprichting van een Europees emissiehandelssysteem voor de luchtvaart. ERA roept Europarlementariërs op om recentelijk door het Environment Committee (ENVI) ingediende voorstellen hierover af te wijzen.
Deze voorstellen zouden de kosten voor de luchtvaart in Europa jaarlijks met twintig miljard euro verhogen. In de resolutie is het verzoek opgenomen om ingediende voorstellen van het Transport en Tourism Commitee juist wèl te accepteren.
De gevolgen van deze voorstellen zijn volgens ERA vooraf onderzocht in een onafhankelijk onderzoek. Met de voorstellen van ENVI zou dat niet het geval zijn. Bovendien vereenvoudigen de voorstellen van de Transport and Tourism Committee de praktische procedures over de invoering van het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie, zo denkt ERA.
In de tweede resolutie roept ERA het Europese Parlement op om gehoor te geven aan de voorstellen uit de door ERA in 2006 gepubliceerde ‘Step by Step Guide to Better Regulation’. Dit betreft een handleiding voor een betere regulering van de Europese luchtvaart.
ERA wil dat in het Europees Parlement de gevolgen van ingediende voorstellen goed worden begrepen en gestaafd door onafhankelijk onderzoek. De organissatie wil verder dat alle voorstellen van lidstaten of commissies waaraan geen onafhankelijk onderzoek vooraf is gegaan, worden afgewezen. Dat moet wat ERA betreft ook gebeuren wanneer uit onderzoek blijkt dat de kosten hoger zijn dan de baten.