SYDNEY - De Verenigde Staten en Australië hebben vrijdag (15 februari) de handtekeningen gezet onder een verdrag dat verdere liberalisering op routes tussen beide landen mogelijk maakt. Door de overeenkomst staat het alle Amerikaanse en Australische luchtvaartmaatschappijen vrij om elke gewenste route uit te voeren. Het bilaterale verdrag gaat Singapore Airlines niet ver genoeg.
De Aziatische luchtvaartmaatschappij heeft er nooit doekjes om gewonden ook graag tussen beide continenten actief te willen zijn. In het vernieuwde verdrag is er nog geen ruimte voor maatschappijen buiten de VS en Australië.
De verruiming van de luchtvaartmarkt is vooral voor prijsvechter Virgin Blue interessant. Deze maatschappij lanceerde in 2007 een nieuwe dochteronderneming, V Australia, waarmee het de Grote Oceaan wil oversteken. Om dat te kunnen realiseren heeft Virgin Blue vliegtuigen van het type Boeing 777-300ER in bestelling staan.
In de huidige situatie vliegen alleen Qantas en United Airlines tussen het Amerikaanse en Australische vasteland.
De Aziatische luchtvaartmaatschappij heeft er nooit doekjes om gewonden ook graag tussen beide continenten actief te willen zijn. In het vernieuwde verdrag is er nog geen ruimte voor maatschappijen buiten de VS en Australië.
De verruiming van de luchtvaartmarkt is vooral voor prijsvechter Virgin Blue interessant. Deze maatschappij lanceerde in 2007 een nieuwe dochteronderneming, V Australia, waarmee het de Grote Oceaan wil oversteken. Om dat te kunnen realiseren heeft Virgin Blue vliegtuigen van het type Boeing 777-300ER in bestelling staan.
In de huidige situatie vliegen alleen Qantas en United Airlines tussen het Amerikaanse en Australische vasteland.