SANTIAGO - IATA heeft zijn winstprognose voor de luchtvaartsector dinsdag (1 april) voor de tweede keer in vier maanden tijd verlaagd. Redenen zijn de hoge brandstofprijzen en de wereldwijd verslechterde economische vooruitzichten. “We verwachten onder de streep nog steeds een positief resultaat van 4,5 miljard dollar, maar het blijkt een erg lastig jaar te worden'', aldus IATA-directeur Giovanni Bisignani.
De IATA verwachtte aanvankelijk een winst van 7,8 miljard dollar voor de gehele luchtvaartsector in 2008. In december werd dat al bijgesteld tot vijf miljard dollar.
De sterk gestegen olieprijzen in de periode 2004-2008 werden nog gecompenseerd door een betere efficiency en het gestegen consumentenvertrouwen. Maar aan dat vertrouwen is mede door de Amerikaanse kredietcrisis een eind gekomen, aldus IATA. Intussen blijven de olieprijzen stijgen en blijkt het steeds moeilijker de efficiency te verbeteren.
Naast de kredietcrisis en hoge olieprijzen zijn er volgens IATA andere punten van zorg. Zo stijgt dit jaar het aantal nieuwe vliegtuigen veel sterker dan het aantal toestellen dat buiten gebruik wordt gesteld, waardoor de gemiddelde opbrengsten afnemen. Het transatlantische Open Skies verdrag zorgt tegelijkertijd voor meer concurrentie, terwijl de inkomsten voor airlines uit niet-luchtvaartgebonden activiteiten minder hoog zijn vanwege de crisis op de financiële markten.
IATA verwacht dat van alle wereldwijde regio’s alleen Afrika in 2008 geen winst zal maken. In Europa daalt de winst naar verwachting van 2,1 miljard dollar naar 1,8 miljard dollar. Ook voor Noord-Amerika wordt gerekend op een winst van 1,8 miljard dollar, tegen 2,8 miljard in 2007. In de regio Azië/Pacific is sprake van een status-quo (900 miljoen dollar).
In het Midden-Oosten daalt de winstgevendheid dit jaar naar verwachting met 100 miljoen dollar naar 200 miljoen dollar, terwijl in Latijns-Amerika een verlies van honderd miljoen dollar in 2007 wordt omgezet in een break even resultaat.
(c) Reismedia / ANP
De IATA verwachtte aanvankelijk een winst van 7,8 miljard dollar voor de gehele luchtvaartsector in 2008. In december werd dat al bijgesteld tot vijf miljard dollar.
De sterk gestegen olieprijzen in de periode 2004-2008 werden nog gecompenseerd door een betere efficiency en het gestegen consumentenvertrouwen. Maar aan dat vertrouwen is mede door de Amerikaanse kredietcrisis een eind gekomen, aldus IATA. Intussen blijven de olieprijzen stijgen en blijkt het steeds moeilijker de efficiency te verbeteren.
Naast de kredietcrisis en hoge olieprijzen zijn er volgens IATA andere punten van zorg. Zo stijgt dit jaar het aantal nieuwe vliegtuigen veel sterker dan het aantal toestellen dat buiten gebruik wordt gesteld, waardoor de gemiddelde opbrengsten afnemen. Het transatlantische Open Skies verdrag zorgt tegelijkertijd voor meer concurrentie, terwijl de inkomsten voor airlines uit niet-luchtvaartgebonden activiteiten minder hoog zijn vanwege de crisis op de financiële markten.
IATA verwacht dat van alle wereldwijde regio’s alleen Afrika in 2008 geen winst zal maken. In Europa daalt de winst naar verwachting van 2,1 miljard dollar naar 1,8 miljard dollar. Ook voor Noord-Amerika wordt gerekend op een winst van 1,8 miljard dollar, tegen 2,8 miljard in 2007. In de regio Azië/Pacific is sprake van een status-quo (900 miljoen dollar).
In het Midden-Oosten daalt de winstgevendheid dit jaar naar verwachting met 100 miljoen dollar naar 200 miljoen dollar, terwijl in Latijns-Amerika een verlies van honderd miljoen dollar in 2007 wordt omgezet in een break even resultaat.
(c) Reismedia / ANP