Piloten benadrukken belang van veiligheidszone rond landingsbaan

6 juni 2008 - 2:00
LONDEN - Landingsbanen van internationale luchthavens moeten aan beide uiteinden een veiligheidszone van minimaal driehonderd meter hebben. Die oproep herhaalde de internationale belangenorganisatie voor verkeerspiloten IFALPA vrijdag (6 juni), naar aanleiding van het ongeluk met een Airbus A320 van TACA. De International Federation of Air Line Pilots’ Associations pleit al jaren voor extra marge rond start- en landingsbanen, om ongelukken als die van vorige week in Honduras te voorkomen.

Volgens de IFALPA is een vrije zone aan weerszijden van de landingsbaan nodig om te voorkomen dat vliegtuigbemanning en passagiers bij een incident onnodig risico lopen. Vrijdag 30 maart schoof een Airbus A320 bij de landing op de luchthaven van Tegucigalpa in Honduras aan het einde van het asfalt van de baan. Het toestel belandde in een greppel en brak, waarbij de piloot, twee passagiers en twee passanten omkwamen.

“Het maakt niet uit of een baan lang of kort is, die veiligheidszone moet er altijd zijn”, vindt voorzitter Benno Baksteen van het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL). Baksteen was zelf jarenlang vlieger bij de KLM en ondersteunt de oproep van IFALPA. “Piloten weten vooraf de lengte van de baan en kennen de actuele weersomstandigheden. Op basis van al hun informatie kunnen ze besluiten of een landing op een bepaalde luchthaven haalbaar is”, aldus Baksteen tegenover Luchtvaartnieuws.nl. “In geval van een incident is die extra vrije ruimte voor en na de baan echter van belang, omdat de veiligheid altijd voorop moet staan.”

Een probleem kan zijn dat sommige oude luchthavens midden in een drukke omgeving liggen, met bebouwing in de buurt. “In dat geval kun je twee dingen doen. Je kunt baanlengte inleveren, waardoor mogelijk grotere vliegtuigen niet meer kunnen landen. Een andere optie is om gebouwen te slopen”, aldus Baksteen.

De veiligheidszone moet egaal zijn en kan bestaan uit grasland, maar grind is ook een goede optie, stelt Baksteen. “Grind remt af, waardoor een vliegtuig eerder tot stilstand komt.”

Voorschriften van de internationale luchtvaartorganisatie ICAO adviseren een veiligheidsmarge van negentig meter. Ook die afstand wordt niet overal toegepast. Baksteen: “Negentig meter is in ieder geval iets, maar driehonderd meter is een stuk veiliger.”

Van onze redactie




Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen