AMSTELVEEN - Vanaf het eind van de zomer hoeven passagiers van KLM niet meer hun instapkaarten uit te printen. Tenminste, als ze tussen Amsterdam en Parijs vliegen en een geschikte mobiele telefoon of 'pda' hebben. De luchtvaartmaatschappij start eind augustus of begin september een proef met het gebruik van het mobieltje als vervanging van de papieren instapkaart.
“We proberen het systeem uit op de route tussen Schiphol en Parijs”, aldus Erik Varwijk, commercieel directeur passagiersvervoer bij KLM. “Uiteraard is het de bedoeling om de mobile check-in in een latere fase breder door te voeren.”
Met de incheckprocedure via de mobiele telefoon of pda krijgt een passagier via e-mail of sms een barcode toegestuurd. Die wordt op het schermpje van het toestel weergegeven en kan aan de gate worden gescand. Het printen van een instapkaart is daardoor niet meer nodig. In Europa experimenteert ook Lufthansa met deze manier van instappen.
De introductie van de ‘mobile check-in’ maakt onderdeel uit van een veel verdergaande aanpak van KLM om tegemoet te komen aan de wensen van de passagier. Om die verlanglijst te peilen, voerde KLM een groot reizigersonderzoek uit. “Daaruit blijkt dat onze passagiers veel waarde hechten aan tijdsbesparing, comfort en persoonlijke aandacht”, aldus Varwijk.
KLM overweegt ook om de luchtvloot uit te rusten met een techniek die het gebruik van de mobiele telefoon in de lucht mogelijk maakt. “Maar níet om te bellen”, laat Varwijk aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl weten. Members lezen meer over de plannen van KLM. Nog geen member? voor meer informatie.
Van onze verslaggever
“We proberen het systeem uit op de route tussen Schiphol en Parijs”, aldus Erik Varwijk, commercieel directeur passagiersvervoer bij KLM. “Uiteraard is het de bedoeling om de mobile check-in in een latere fase breder door te voeren.”
Met de incheckprocedure via de mobiele telefoon of pda krijgt een passagier via e-mail of sms een barcode toegestuurd. Die wordt op het schermpje van het toestel weergegeven en kan aan de gate worden gescand. Het printen van een instapkaart is daardoor niet meer nodig. In Europa experimenteert ook Lufthansa met deze manier van instappen.
De introductie van de ‘mobile check-in’ maakt onderdeel uit van een veel verdergaande aanpak van KLM om tegemoet te komen aan de wensen van de passagier. Om die verlanglijst te peilen, voerde KLM een groot reizigersonderzoek uit. “Daaruit blijkt dat onze passagiers veel waarde hechten aan tijdsbesparing, comfort en persoonlijke aandacht”, aldus Varwijk.
KLM overweegt ook om de luchtvloot uit te rusten met een techniek die het gebruik van de mobiele telefoon in de lucht mogelijk maakt. “Maar níet om te bellen”, laat Varwijk aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl weten. Members lezen meer over de plannen van KLM. Nog geen member? voor meer informatie.
Van onze verslaggever