TOULOUSE - Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS moet volgend jaar meer dan twee miljard euro extra in zijn verlieslatende vliegtuigdochter Airbus pompen. Ook wil het de bedrijfsstructuur vereenvoudigen. Dat meldde de Franse zakenkrant Les Echos vrijdag (5 december) op gezag van bronnen binnen het bedrijf.
Airbus kampt met de naweeën van de vertragingen die zijn nieuwe paradepaardje, de A380, heeft opgelopen. Vorig jaar werd het eerste toestel opgeleverd, anderhalf jaar later dan gepland. De problemen met de productie van ’s werelds grootste passagierstoestel hebben Airbus miljarden euro’s gekost.
Bovendien investeren veel luchtvaartmaatschappijen momenteel minder in nieuwe vliegtuigen met het oog op de afzwakkende groei van de wereldeconomie. Airbus heeft meer dan tienduizend banen geschrapt om kosten te besparen, maar dat is mogelijk niet voldoende om uit de rode cijfers te komen.
EADS klaagde eerder over de nadelige gevolgen van de dollarkoers. Het bedrijf rekent vliegtuigen in dollars af, maar doet veel inkopen in euro's. Daardoor liep Airbus veel inkomsten mis. Inmiddels heeft de dollar ten opzichte van de euro weer een inhaalslag gemaakt.
(c) Reismedia / ANP
Airbus kampt met de naweeën van de vertragingen die zijn nieuwe paradepaardje, de A380, heeft opgelopen. Vorig jaar werd het eerste toestel opgeleverd, anderhalf jaar later dan gepland. De problemen met de productie van ’s werelds grootste passagierstoestel hebben Airbus miljarden euro’s gekost.
Bovendien investeren veel luchtvaartmaatschappijen momenteel minder in nieuwe vliegtuigen met het oog op de afzwakkende groei van de wereldeconomie. Airbus heeft meer dan tienduizend banen geschrapt om kosten te besparen, maar dat is mogelijk niet voldoende om uit de rode cijfers te komen.
EADS klaagde eerder over de nadelige gevolgen van de dollarkoers. Het bedrijf rekent vliegtuigen in dollars af, maar doet veel inkopen in euro's. Daardoor liep Airbus veel inkomsten mis. Inmiddels heeft de dollar ten opzichte van de euro weer een inhaalslag gemaakt.
(c) Reismedia / ANP