SCHIPHOL - Onderzoeksjournalist Alberto Stegeman van SBS6 is erin geslaagd op Schiphol-Oost door de beveiliging te komen. Hij kon ongestoord bij de Fokker 70 van de Nederlandse regering komen, waarvan koningin Beatrix, de koninklijke familie en de Nederlandse regering gebruik maken.
Hij liet dat zondag (28 december) zien in zijn televisieprogramma Undercover in Nederland. Stegeman constateerde dat de beveiliging van Schiphol zelf is verbeterd sinds hij de gaten in de beveiliging eerder dit jaar blootlegde. Op Schiphol-Oost blijkt dat niet het geval. Stegeman werd getipt door anonieme medewerkers van Schiphol over dit gat in de beveiliging.
De journalist gebruikte een nep KLM-pas om binnen te komen. De KLM-pas beschikt volgens hem niet over unieke kenmerken en is dus makkelijk na te maken. Dat deed Stegeman dus ook. Hij kopieerde de pas en voorzag die met behulp van een computer van zijn pasfoto.
Voor zijn collega maakte hij ook zo'n vals identificatiebewijs. Met deze passen wisten Stegeman en zijn collega bij het toestel van koningin Beatrix te komen. Ze kwamen geen beveiliger tegen en de hangar was open. Hun bagage werd ook niet gecontroleerd, zodat ze van alles met het toestel hadden kunnen doen. "En dat in een tijd van verhoogde terreurdreiging", concludeert Stegeman.
Een woordvoerster van de luchthaven zei zondag in een eerste reactie dat voor Schiphol-Oost andere regels gelden dan voor Schiphol-Centrum. "Schiphol-Oost is een bedrijventerrein. Vliegtuigen staan daar alleen voor onderhoud. Alle toestellen die van Schiphol-Oost komen, worden eerst van top tot teen gecontroleerd voor ze weer in bedrijf komen", aldus de woordvoerster.
Of het regeringstoestel daar ook voor onderhoud stond wilde ze uit veiligheidsoverwegingen niet zeggen. De woordvoerster zei wel blij te zijn dat Stegeman constateert dat de "beveiliging op Schiphol-Centrum nu op orde is".
(c) Reismedia / ANP
Hij liet dat zondag (28 december) zien in zijn televisieprogramma Undercover in Nederland. Stegeman constateerde dat de beveiliging van Schiphol zelf is verbeterd sinds hij de gaten in de beveiliging eerder dit jaar blootlegde. Op Schiphol-Oost blijkt dat niet het geval. Stegeman werd getipt door anonieme medewerkers van Schiphol over dit gat in de beveiliging.
De journalist gebruikte een nep KLM-pas om binnen te komen. De KLM-pas beschikt volgens hem niet over unieke kenmerken en is dus makkelijk na te maken. Dat deed Stegeman dus ook. Hij kopieerde de pas en voorzag die met behulp van een computer van zijn pasfoto.
Voor zijn collega maakte hij ook zo'n vals identificatiebewijs. Met deze passen wisten Stegeman en zijn collega bij het toestel van koningin Beatrix te komen. Ze kwamen geen beveiliger tegen en de hangar was open. Hun bagage werd ook niet gecontroleerd, zodat ze van alles met het toestel hadden kunnen doen. "En dat in een tijd van verhoogde terreurdreiging", concludeert Stegeman.
Een woordvoerster van de luchthaven zei zondag in een eerste reactie dat voor Schiphol-Oost andere regels gelden dan voor Schiphol-Centrum. "Schiphol-Oost is een bedrijventerrein. Vliegtuigen staan daar alleen voor onderhoud. Alle toestellen die van Schiphol-Oost komen, worden eerst van top tot teen gecontroleerd voor ze weer in bedrijf komen", aldus de woordvoerster.
Of het regeringstoestel daar ook voor onderhoud stond wilde ze uit veiligheidsoverwegingen niet zeggen. De woordvoerster zei wel blij te zijn dat Stegeman constateert dat de "beveiliging op Schiphol-Centrum nu op orde is".
(c) Reismedia / ANP