'Passagier moet beter beschermd worden tegen failliete airline'

1 september 2009 - 2:00
BAARN - Vliegtuigpassagiers zouden beter beschermd moeten worden tegen het plotseling wegvallen van luchtvaartmaatschappijen. Die boodschap herhaalde het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) dinsdag (1 september), in een reactie op het aanstaande faillissement van prijsvechter SkyEurope.


Doordat SkyEurope al haar vluchten moet staken, worden duizenden reizigers gedupeerd. “Het toont opnieuw aan hoe kwetsbaar de klant van de luchtvaartmaatschappij is”, aldus ANVR-directeur Frank Oostdam.

De ANVR ontwikkelde eerder in samenwerking met Europese reisagenten en brancheorganisatie IATA een plan om passagiers beter tegen failliete maatschappijen te beschermen, maar dat idee haalde het niet. De bij IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen wezen het voorstel af.

Reizigers die een pakketreis boeken zijn wel beschermd tegen een faillissement van een reisorganisatie of reisbureau. Zij kunnen zich beroepen op de ‘Wet op de Reisovereenkomst’. Voor passagiers met een los vliegticket geldt die bescherming niet. De ANVR spreekt daarom van ‘discriminatie’.

Passagiers die hun ticket met een creditcard hebben betaald, kunnen overigens bij hun creditcardmaatschappij een restitutie aanvragen.

Van onze redactie


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen