LONDEN - "Absolutely nuts". Zo noemt Ryanair-topman Michael OLeary een plan van de gemeente Londen om een hubluchthaven te bouwen in de monding van de Theems, tussen de graafschappen Essex en Kent. Nu de Britse regering geen nieuwe startbanen wil op de luchthavens Heathrow, Gatwick en Stansted, zou een nieuw vliegveld tot de mogelijkheden behoren.
Maar niet als het aan O’Leary ligt, zo meldt de BBC. Volgens de Ryanair-topman is de aanleg van een nieuwe hubluchthaven absoluut niet nodig, en zijn de vele miljarden die met de bouw gepaard gaan weggegooid geld. Het is volgens O’Leary wèl hard nodig om nieuwe banen aan te leggen op de vijf bestaande luchthavens in de directe omgeving van Londen.
“We strijden al lang voor een tweede baan op Stansted, een tweede baan op Gatwick en een derde baan op Heathrow omdat daar de infrastructuur al is”, zegt O’Leary. Ryanair maakt momenteel gebruik van de Londense luchthavens Stansted, Luton en Gatwick.
De Londense burgemeester Johnson steunt een in januari gepubliceerd rapport waarin de bouw van een nieuwe Londense hubluchthaven wordt geadviseerd. Het aantal passagiers dat jaarlijkse van de luchthavens rond Londen gebruikmaakt groeit volgens het rapport van 140 miljoen in 2010 naar 400 miljoen in 2050.
De in mei 2010 aangetreden nieuwe Britse regering heeft plannen voor de bouw van een zesde terminal en de aanleg van een derde start- en landingsbaan op Heathrow geschrapt. Het ministerie van Transport heeft verklaard dat het de aanleg van nieuwe banen op Heathrow, Gatwick en Stansted niet ondersteunt. Gestreefd wordt naar een “duurzamere luchtvaart”.
Van onze redactie