DELHI - De noodlijdende luchtvaartmaatschappij Air India wordt niet geprivatiseerd. Dat heeft het Indiase ministerie van transport laten weten, zo melden media uit het Aziatische land. De Indiase overheid wil Air India houden en laat het bedrijf grondig saneren. Ook wordt de zwaar bekritiseerde topman Arvind Jadhav vervangen.
Veel critici in India van binnen en buiten de politiek zijn van mening dat het staatsbedrijf alleen gered kan worden als de overheid het loslaat. Air India stapelt schuld op schuld en kan zelfs de salarissen van het eigen personeel nauwelijks betalen.
Eind juli bepaalde Star Alliance dat Air India voorlopig niet mag worden toegelaten tot het wereldwijde samenwerkingsverband. De maatschappij voldoet volgens de alliantie niet aan alle gestelde eisen, een verwijt dat door Air India zelf overigens wordt bestreden. Binnen Star Alliance bestond steeds meer twijfel of het armlastige en zwalkende Air India wel een goede aanwinst zou zijn. Jet Airways, een private concurrent van Air India, lijkt veel betere papieren te hebben om voor een lidmaatschap in aanmerking te komen.
De Indiase overheid is van plan meer geld in Air India te steken om het bedrijf overeind te houden. Tegelijk moeten bezuinigingmaatregelen leiden tot het terugbrengen van de kosten. Air India moet bovendien beter gaan concurreren met prijsvechters. Door de opkomst van budgetmaatschappijen voert de voormalige trots van het land binnen India niet de boventoon meer. Ook op regionale en intercontinentale vluchten is de maatschappij achterhaald door Jet Airways en Kingfisher.
Deze week werd bekend dat Air India pas op z’n vroegst in december kan beschikken over de eerste Boeing 787. De luchtvaartmaatschappij ging uit van oktober. De nieuwe Dreamliner moet bij de onderneming een sleutelrol gaan spelen bij het aanboren van nieuwe markten en het verbeteren van de efficiëntie.
Van onze redactie