UTRECHT - Als Europa de invoering van het emissiehandelssysteem (EU ETS) per 2012 doorzet, moet de opbrengt daarvan geïnvesteerd worden in biobrandstof. Dat is volgens het Platform Duurzame Luchtvaart (PDL) de enige manier om het omstreden systeem succesvol te maken. Een tweede voorwaarde is volgens het platform dat het ETS een mondiale aanpak wordt.
"Investeringen in de ontwikkeling van biobrandstoffen leveren de meeste winst op voor het milieu", aldus directeur Mike Heijstee van het PDL.
Volgens Heijstee is de recente verklaring van de International Civil Aviation Organization (ICAO) om het Europese handelssysteem niet te steunen "een waarschuwing voor de desastreuze gevolgen van een milieuregel die niet bijdraagt aan CO2-reductie".
Het idee van de Europese Commissie met het ETS is dat luchtvaartmaatschappijen meer en betere investeringen gaan doen om schoner te kunnen vliegen. De luchtvaart werkt echter uit zichzelf al op grote schaal aan verduurzaming, meent het PDL. Om het ETS toch bij te laten dragen aan een duurzame luchtvaart, moet de opbrengst ervan in de ontwikkeling van biobrandstoffen worden gestoken, vindt de organisatie.
Europese vluchten
De Europese Commissie doet er volgens het PDL goed aan om de handel in emissierechten niet in de huidige vorm te laten ingaan. Om gezichtverlies te voorkomen zou een alternatief gevonden kunnen worden in een systeem dat uitsluitend voor vluchten binnen Europa geldt, stelt het PDL. In de tussentijd zou Europa kunnen doorgaan met het blijven aansturen op een mondiaal systeem.
Het invoeren van een systeem waarin ook niet-Europese maatschappijen gedwongen worden deel te nemen kan volgens het PLD ‘desastreuze gevolgen’ hebben. De organisatie houdt in dat geval rekening met een handelsoorlog, waarbij Europese luchtvaartmaatschappijen bijvoorbeeld in de buidel moeten tasten voor het overvliegen van bepaalde landen.
Ook kan het ertoe leiden dat Europa waar mogelijk gemeden wordt, waardoor een deel van de directe luchtverbindingen wegvalt.
Van onze redactie