HOOFDDORP - Aanhoudende problemen in Europa en Latijns-Amerika hebben TNT Express afgelopen kwartaal een nettoverlies van 173 miljoen euro bezorgd. Dat bleek dinsdag uit de cijfers van de internationale pakketbezorger. TNT Airways, de in Luik gevestigde luchtvaartmaatschappij van TNT Express, beschikt over een vloot van zo'n veertig vrachttoestellen.
TNT Express kampt al lange tijd met de moeilijke economische omstandigheden, waardoor veel klanten kiezen voor goedkopere transportmogelijkheden.
Het expressbedrijf zag de omzet in Europa en Azië afgelopen kwartaal stagneren ten opzichte van het voorgaande jaar, terwijl de opbrengsten in Azië slechts met 5 procent toenamen.
De totale omzet van TNT klom met 2 procent tot 1,87 miljard euro. De aangepaste operationele winst, zonder eenmalige posten en tegen constante wisselkoersen, kwam met 57 miljoen euro bijna een derde lager uit dan een jaar eerder.
Overnamebod UPS
TNT Express meldde vrijdag dat het een overnamebod van de Amerikaanse concurrent UPS heeft afgewezen, maar dat het nog altijd in gesprek is met dat bedrijf. Over die gesprekken meldde TNT niets in het bericht over de kwartaal- en jaarcijfers.
TNT gaf wel aan mogelijkheden te onderzoeken voor samenwerking in China en Brazilië. In Brazilië werd afgelopen kwartaal 104 miljoen euro afgeschreven op de waarde van het bedrijf. De mislukte integratie van twee bedrijven heeft TNT veel klanten gekost in dat land.
Over heel 2011 leed TNT een nettoverlies van 220 miljoen euro. Een jaar eerder werd nog een winst van 66 miljoen euro geboekt. De omzet steeg afgelopen jaar met bijna 3 procent tot 7,25 miljard euro.
De problemen van TNT lijken voorlopig nog niet voorbij. Volgens het bedrijf is er nog altijd sprake van grote economische onzekerheid en begon het jaar in Europa, Afrika en het Midden-Oosten moeizaam.
(c) Reismedia / ANP