WILLEMSTAD/ORANJESTAD - Venezuela is aan luchtvaartmaatschappijen op de Antillen nog zoveel geld verschuldigd dat enkele ervan in acute nood zijn gekomen. Dit zeggen bronnen op Curaçao en Aruba tegen Luchtvaartnieuws.nl. Vooral het Arubaanse Tiara Air verkeert in een lastig parket. Marktleider InselAir houdt zich nog wel staande, al wacht deze partner van KLM ook op zeventig miljoen dollar uit Caracas. In totaal staat er bij alle maatschappijen samen (ook niet-Antilliaanse) zo’n slordige 2,6 miljard dollar uit aan achterstallige Venezolaanse betalingen.
“InselAir heeft maatregelen genomen om dit te overbruggen”, zegt CEO Albert Kluyver op zijn kantoor in Willemstad, zonder verdere details te willen geven. Tiara Air heeft deze financiële reserve niet. Het personeel heeft over afgelopen maand nog geen loon ontvangen, omdat het management in afwachting is van geld uit Venezuela. Afgelopen vrijdag ging een deel van de werknemers van Tiara in Oranjestad in staking - ze eisten loon. De directie zei met de handen in het haar te zitten door de Venezolaanse nalatigheid.
Lucratief
Het vervoer van Venezolanen, die met name werken in de olie-industrie op Curaçao en op de andere Antillen (voorheen Nederlandse Antillen), is door de grote vervoersstroom lucratief voor de lokale airlines. Mits er wordt betaald en daar zit 'em precies de kneep: de Venezolaanse overheidsdienst Cadivi, het valutaorgaan dat de tickets moet betalen, loopt permanent achter. “Er komen wel regelmatig betalingen binnen”, zegt Kluyver, “maar de achterstand is ongeveer tien maanden.” Zijn InselAir heeft een buffer opgebouwd en weet zo te overleven.
Koning
De Antilliaanse en Nederlandse overheden zijn volgens Kluyver wel “erg behulpzaam” en bemiddelen zoveel mogelijk tussen de airlines en de Venezolaanse regering van president Nicolás Maduro. Tijdens het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan de Antillen en Venezuela in november is de kwestie ook aan de orde gekomen. De Venezolanen beloofden toen dat de schuld versneld zou worden afbetaald, maar dat is nog niet gebeurd. Op de Antillen bestaat twijfel of het grote buurland zich aan zijn beloftes zal houden.
Ook de brancheorganisaties IATA en ALTA (voor Zuid- en Midden-Amerika) voeren onderhandelingen met de regering in Caracas om de schuld te vereffenen en toekomstige betalingen vlotter te laten verlopen.
Door Lolke van der Heide
Luchtvaartnieuws had onlangs op Curaçao een uitgebreid interview met InselAir. Lees het volledige artikel in het winternummer, dat nu is te bestellen via Luchtvaartwebshop.nl.