DHAKA - Twee marineschepen uit Bangladesh zijn zaterdag op zoek gegaan naar de Boeing 777-200ER van Malaysia Airlines vlucht MH370 die sinds 8 maart is vermist. Hoewel de regeringen van Maleisië en Australië ervan uitgaan dat het toestel, met 239 inzittenden, veel zuidelijker is neergestort, in de Indische Oceaan, zei het Australische bedrijf GeoResonance deze week aanwijzingen te hebben dat er een vliegtuigwrak ligt in de Golf van Bengalen. De marine van Bangladesh is "voor alle zekerheid" op onderzoek uitgegaan.
"We hebben nog niets gevonden", zei admiraal Rashed Ali tegen de Amerikaanse nieuwszender CNN, "maar we gaan door tot we alle beschikbare informatie hebben gecheckt."
De Maleisische minister van transport, Hishammuddin Hussein, heeft herhaald dat het "zeer onwaarschijnlijk" is dat het wrak van de Boeing in de Golf van Bengalen ligt, maar aangezien ruim een maand van speurwerk in een locatie in de Indische Oceaan ook niets heeft opgeleverd, is Maleisië bereid elke lead na te gaan.
Catch 22
Maleisië zit nu in een typische 'catch 22'- situatie: als het de lead in de Golf van Bengalen niet onderzoekt en MH370 wordt elders ook niet gevonden zullen critici dit als een gemiste kans zien. Als het een eventuele nieuwe vindplaats wel inspecteert en daar niets aantreft, kan dat worden uitgelegd als verspilde tijd en geld.
Minister Hussein hield daarom zaterdag meteen maar een slag om de arm. "Ik wil onderstrepen dat het sturen van schepen naar de Golf van Bengalen wel afleidt van de zoektocht in het belangrijkste gebied."
GeoResonance, een gerespecteerd Australisch bedrijf dat uit eigen beweging en prodeo een analyse heeft gemaakt van de vermoedelijke crash van MH370 en zo uitkwam op de Golf van Bengalen als mogelijke locatie, houdt intussen vol dat het om een serieuze lead gaat.
Hoe het bedrijf tot zijn conclusies kwam wil het niet zeggen, want dat beschouwt GeoResonance als 'intellectual property'.
Van onze redactie