HAMBURG - Na bijna vijftig jaar onafgebroken met de Boeing 737 te hebben gevlogen heeft 'launch customer' Lufthansa afscheid genomen van dit populaire vliegtuigtype. Lufthansa voerde op 29 oktober de laatste lijndienstvlucht uit met de Boeing 737-300. Een toestel afkomstig uit Neurenberg landde zaterdagavond op Frankfurt Airport.
Maandag heeft Lufthansa tijdens een ceremonie in Hamburg – waar Lufhansa Technik is gevestigd – officieel afscheid genomen van dit vliegtuigtype. Vanuit Frankfurt arriveerde een speciale afscheidsvlucht met genodigden. Lufthansa behoudt twee 737-300’s die in Hamburg zullen worden gebruikt voor training van technici.
De Boeing 737 – koosnaampje ‘Bobby’ - was jarenlang een belangrijk werkpaard in de Lufthansa-vloot. De maatschappij was in 1968 zelfs de eerste airline die de 737 in dienst nam. De 737-100, de eerste versie, had een lengte van slechts 29 meter en had 124 stoelen. Een ideaal toestel voor korte afstanden. Later schafte Lufthansa tientallen Boeing 737-200's aan, een iets grotere en verbeterde variant. Dat type bleef tot ver in de jaren negentig in dienst.
Bye-bye Bobby: A glimpse of the official farewell bid at @LHTechnik in Hamburg. #thankyou737 pic.twitter.com/CuFYjt3gNA
— Lufthansa News (@lufthansaNews) 31 oktober 2016
In 1986 nam Lufthansa de eerste Boeing 737-300 in ontvangst. Dat was een gemoderniseerde en iets grotere versie met nieuwe CFM56-motoren. Enkele jaren later volgde de van de 737-300 afgeleide iets kleinere 737-500 en de grotere 737-400. Lufthansa zette de 737’s in op het uitgebreide netwerk van binnenlandse en intra-Europese routes.
Airbus
Toen Boeing halverwege de jaren negentig de Next-Generation 737 introduceerde, bleef een order van Lufthansa uit. De maatschappij koos in plaats daarvan voor de A320-serie van Airbus. Terwijl Lufthansa de Airbus-vloot steeds verder uitbouwde, werd de 737-vloot steeds kleiner. Nu heeft de maatschappij de laatste paar 737-300’s buiten dienst gesteld. Door de jaren heen bestelde Lufthansa 146 737’s.
Met de keuze voor de 737 had ‘launch customer’ Lufthansa halverwege de jaren zestig een vooruitziende blik; het toestel zou uitgroeien tot ’s werelds best verkochte straalverkeersvliegtuig. Boeing ontving tot nu toe zo’n 13.500 bestellingen voor de 737. Met de introductie van de nieuwe 737 MAX zullen er nog jaren 737’s van de productielijn in Renton rollen.
The last B737 commercial flights have landed at @Airport_FRA - we'll miss this great sight! #thankyou737 pic.twitter.com/kNSXTgaxgQ
— Lufthansa News (@lufthansaNews) 29 oktober 2016