FORT WORTH - Lockheed Martin is gestart met de bouw van een nieuw supersonisch vliegtuig. Dit experimentele toestel, de X-59 Quiet Supersonic Technology (QueSST), moet eind 2021 voor het eerst vliegen. Het vliegtuig moet een impuls geven aan de hervatting van supersonische passagiersvluchten.
Sinds de buitendienststelling van de Frans-Britse Concorde, alweer vijftien jaar geleden, bestaan er geen mogelijkheden meer voor passagiersvluchten die sneller gaan dan de snelheid van het geluid. Nog afgezien van hoge kosten maakt strenge wetgeving op het gebied van geluidsoverlast het gebruik van commerciële supersonische vliegtuigen boven land praktisch onmogelijk.
Eerder dit jaar kende NASA aan Lockheed Martin Skunk Works een contract toe voor de ontwikkeling van een vliegtuig dat een supersonische snelheid kan halen zonder dat daarbij een zogeheten sonic boom ontstaat.
De Amerikaanse onderneming kwam daarop met het ontwerp van de ranke en slanke X-59 QueSST, die op een vlieghoogte van 55.000 voet een snelheid van 1500 kilometer per uur moet kunnen halen. Het geluidsniveau zou gelijk liggen aan het geluid van een sluitende autodeur.
De X-59 is onder andere bedoeld voor het bepalen door NASA van een acceptabele geluidsstandaard voor commerciële supersonische vliegtuigen. Het project staat los van de ontwikkeling van de supersonische zakenjet Aerion AS2, waarbij Lockheed Martin ook is betrokken.