CHICAGO - Boeing heeft mede door de veiligheidsperikelen met de 737 MAX fors minder vliegtuigen afgeleverd in het eerste kwartaal van 2019. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar daalde het aantal leveringen met 24 procent, van 184 naar 149.
Die daling kwam bijna volledig voor rekening van de Boeing 737: van 132 naar 89. De MAX mag sinds half maart niet meer vliegen door de crash met een Ethiopian Airlines-toestel. De 737 van de vorige generatie wordt nog wel mondjesmaat geleverd, waaronder aan KLM.
Volgens The Financial Times kost het hele 737 MAX-debacle de Amerikaanse vliegtuigfabrikant zeker 1 miljard dollar per maand.
Boeing 767
Een lichtpuntje voor Boeing in het eerste kwartaal was de 767. Het aantal afgeleverde toestellen verdriedubbelde van 4 naar 12. Dit type is al bijna veertig jaar oud, maar door de lage kapitaalkosten is het nog steeds in trek bij vrachtmaatschappijen zoals FedEx.
De leveringen van de andere widebodytoestellen 747 (2, +0), 777 (10, -2) en 787 (36, +2) bleven min of meer gelijk in het eerste kwartaal.
Ter vergelijking: bij Airbus verlieten in het eerste kwartaal 162 toestellen de fabriek.