REYKAJVIK - Icelandair neemt haar eigen vlootbeleid nog eens kritisch onder de loep, zo liet de maatschappij weten bij de presentatie van de kwartaalcijfers. De IJslanders overwegen om de Airbus A321neo aan de vloot toe te voegen of zelfs helemaal naar Airbus over te stappen.
Momenteel bestaat de Icelandair-vloot volledig uit Boeing 757’s, 767’s en 737 MAX’en. De laatstgenoemde toestellen, waarvan de maatschappij er nu zes heeft, worden sinds 12 maart aan de grond gehouden vanwege de crashes in Indonesië en Ethiopië.
Mogelijk hebben de problemen met de MAX eraan bijgedragen dat Icelandair is gaan twijfelen aan haar vlootstrategie. Eén van de twee alternatieve scenario’s is om naast de MAX ook de Airbus A321neo aan de vloot toe te voegen en de 757-200’s versneld met pensioen te sturen.
Een ander, ingrijpender plan dat de maatschappij onderzoekt is om afscheid te nemen van Boeing en volledig over te stappen naar Airbus. Dat zou opvallend zijn, want de 737 MAX’en zijn gloednieuw en zouden de ruggengraat van de vernieuwde vloot worden.
Een kanttekening daarbij is dat Icelandair momenteel onderhandelt met Boeing over financiële compensatie voor het aan de grond houden van de MAX. Het is dus niet uitgesloten dat de overweging om naar Airbus over te stappen onderdeel is van de onderhandelingstactiek.
Kwartaalcijfers
Icelandair heeft mede door de 737 MAX-perikelen nog niet kunnen profiteren van de ondergang van concurrent WOW Air. Het nettoverlies nam in het eerste kwartaal met bijna 60 procent toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, naar 55 miljoen dollar.