ATLANTA - Nu Delta Air Lines heeft aangekondigd een belang van twintig procent te willen nemen in LATAM, trekt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij zich terug uit GOL. Het belang van negen procent in de Braziliaanse budgetcarrier wordt door Delta van de hand gedaan en de codeshare-samenwerking afgebouwd, zo heeft GOL laten weten.
In een verklaring bedankt GOL Delta voor de samenwerking in de afgelopen jaren en wenst ze succes met hun verdere activiteiten op de Latijns-Amerikaanse luchtvaartmarkt.
Tegelijkertijd doet GOL haar best om de impact van het verbreken van de band te downplayen. Zo is het samenwerkingsverband volgens de Braziliaanse carrier goed voor slechts 0,3 procent van de totale omzet van GOL.
GOL is de grootste luchtvaartmaatschappij op de Braziliaanse binnenlandse markt, maar het internationale routenetwerk is relatief klein. LATAM heeft een veel groter bereik in heel Zuid-Amerika, met hubs op verschillende luchthavens op het continent. De maatschappij biedt binnenlandse vluchten aan in Brazilië, Chili, Colombia, Peru, Argentinië en Ecuador.
GOL is ook een belangrijke samenwerkingspartner van KLM en Air France op de Braziliaanse markt. Of het beëindigen van de relatie tussen Delta en GOL ook gevolgen heeft voor die samenwerking moet nog blijken.
Delta maakte donderdag bekend voor 1,9 miljard een belang van twintig procent in LATAM te nemen. Ook wordt een uitgebreide strategische samenwerking op poten gezet. LATAM stapt bovendien uit luchtvaartalliantie Oneworld, zodat er ook een eind komt aan de langjarige samenwerking met American Airlines.