JAKARTA - Garuda Indonesia heeft de lease van twaalf Bombardier CRJ1000’s beëindigd. Ook de overige zes toestellen moeten weg, melden Indonesische media. Door de crisis valt er minder te vliegen, en ook loopt een onderzoek naar omkoping rond de aanschaf van de toestellen.
De luchtvaartmaatschappij zet de CRJ1000’s sinds 2012 in op regionale routes. De Indonesische overheid, die grootaandeelhouder is van Garuda, besloot deze week dat de toestellen het veld moeten ruimen.
Zes van de in totaal achttien CRJ1000’s werden rechtstreeks bij Bombardier besteld, de overige twaalf zijn gehuurd van leasemaatschappij Nordic Aviation Capital (NAC). Die onderneming laat weten niet op de hoogte te zijn van de plannen. “We verwachten dat Garuda zich netjes aan de afgesproken leasetermijn houdt, die in 2027 afloopt”, zegt het bedrijf in een verklaring.
Onderzoek
De aanschaf van de CRJ1000’s werd in 2020 onderwerp van een onderzoek naar mogelijke omkoping en witwaspraktijken van voormalig topman Emirsyah Satar. Die zou betrokken zijn bij deals met Airbus, Bombardier en Rolls-Royce en zit sinds vorig jaar in de gevangenis. Overigens wordt NAC niet verdacht van betrokkenheid bij het schandaal.