ISLAMABAD - In de illustere hoeveelheid personeel van Pakistan International Airlines (PIA) wordt gesnoeid, met dank aan de coronapandemie. Van de 14.000 werknemers werden er eerder al 2.000 ontslagen, nu volgen er nog eens 5.000.
PIA is al decennia berucht om de hoeveelheid personeel die het in dienst heeft. Per vliegtuig had de luchtvaartmaatschappij 467 mensen in dienst, tegen 150 bij Air France KLM, 141 bij Singapore Airlines (en bijvoorbeeld 39 bij low cost carrier Ryanair - al gaat de vergelijking met een netwerkmaatschappij enigszins mank).
In totaal beschikt PIA over 27 toestellen. Momenteel bestaat de vloot uit een dozijn Boeing 777’s, elf Airbus A320’s en vier ATR’s. De toestellen zijn gemiddeld 14,7 jaar oud en dus binnen afzienbare tijd aan vervanging toe. Het totale aantal toestellen zal echter “niet groeien”, zo verzekert een regeringswoordvoerder in Islamabad.
De Pakistaanse regering heeft “geen grandioze plannen om te worden als Emirates of Etihad of Qatar”, zegt Ishrat Hussain, adviseur van premier Imran Khan. Wel moet PIA door toedoen van voortgaande bezuinigingen eind 2023 uit de rode cijfers zijn. Daarna zou 26 procent van de aandelen naar de beurs moeten worden gebracht.