TEUGE - Aircraft Maintenance Netherlands (AMN) heeft als eerste Nederlandse vliegtuigonderhoudsbedrijf medewerkers laten certificeren om onderhoud te kunnen verrichten aan elektrische vliegtuigen en vliegtuigmotoren. Twee medewerkers van het op Teuge Airport gevestigde bedrijf hebben hiervoor in Slovenië bij de vliegtuigfabriek van Pipistrel een opleiding gevolgd.
Pipistrel is de eerste en tot nog toe de enige fabriek ter wereld die erin is geslaagd zowel een elektrisch aangedreven vliegtuigtype als een elektrische vliegtuigmotor officieel te laten certificeren. Zowel de Velis Elektro als de E-811-motor werden in 2020 goedgekeurd door de Europese luchtvaartorganisatie EASA.
“Vliegtuigaccu's voor elektromotoren zijn heel anders opgebouwd dan autoaccu's”, vertelt AMN-directeur Theo Arends, die samen met engineer Melvin Joseph is gecertificeerd voor het onderhoud. "De startaccu in je auto bevat vloeistoffen en lood. Een accu voor een elektrisch aangedreven vliegtuig als de Velis Elektro bevat meer dan 2300 kleine cellen, die elk ongeveer zo groot zijn als een AA-batterij.”
400 volt
Arends wijst op meer verschillen tussen zuigermotoren en elektromotoren voor vliegtuigen. “Als je sleutelt aan de motor van een Velis Elektro ga je om met 400 volt en daarmee moet je geen fouten maken. Bij een zuigermotor kun je per ongeluk nog wel eens een steeksleutel laten vallen, maar als je dat tijdens het onderhoud aan een elektromotor doet, dan kan – bij wijze van spreken - de wereld vergaan.”
Tijdens de opleiding was er dan ook veel aandacht voor veiligheidsvoorschriften. "Die zijn bij onder meer de koelsystemen van elektromotoren niet vergelijkbaar met die van zuigermotoren. Dat kan ook niet anders bij lithiumaccu's die tien maal zoveel vermogen hebben als gewone loodaccu's voor vliegtuigen en auto's. De geschiedenis heeft al enkele malen laten zien wat er kan gebeuren als je daar niet correct mee omgaat.”
Nieuwe vliegtuigen
Aircraft Maintenance Netherlands zegt in overleg te zijn met huidige en toekomstige eigenaren over het onderhoud aan nieuwe elektrische vliegtuigen. Ook is bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) het verzoek ingediend om de nieuwe competenties bij te schrijven op de Part-145 bedrijfserkenning.