SAO PAULO - Bij de presentatie van de kwartaalcijfers vrijdag heeft Embraer ook het aangepaste ontwerp van de nieuwe turboprop getoond. In plaats van op de vleugels, zitten de motoren nu aan de achterkant van het toestel, zodat passagiers minder geluid ervaren.
“Het toestel is niet alleen sneller, met lagere bedrijfskosten en meer persoonlijke ruimte dan andere op de markt, maar de aan de achterkant gemonteerde motoren verminderen ook het geluid in de cabine voor een passagierservaring als in een jet”, aldus topman Arjan Meijer.
Een ander voordeel van de nieuwe positie van de motoren is dat het toestel zo op luchthavens van aviobruggen gebruik kan maken.
Ideaal toestel voor nieuw aandrijftechnieken
Embraer verwacht de nieuwe turboprop pas op zijn vroegst over zes jaar aan klanten te kunnen leveren. De ontwikkeling is nog niet erg vergevorderd, en de Braziliaanse fabrikant neemt pas volgend jaar een definitief besluit over de voortgang van het project, maar het ziet er positief uit.
Volgens Meijer is een turboprop het ideale toestel om nieuwe, duurzamere aandrijftechnieken te introduceren en zo een bijdrage te leveren aan een schonere luchtvaartsector. Het zou dan bijvoorbeeld kunnen gaan om hybridemotoren, die deels op accu’s en deels op (bio)kerosine draaien.
Hoewel turboprops al zuiniger zijn dan straalvliegtuigen, zijn ze in de westerse wereld niet erg populair meer vanwege hun relatief lage snelheid en gebrekkige passagierservaring. Embraer denkt daar verandering in te kunnen brengen door gebruik te maken van de nieuwste technieken.
Het is al lang geleden dat er in het westen nog een turboproptoestel in het regionale segment ontwikkeld is. De populairste turboprops, de ATR’s en de Dash 8’s, stammen in de basis al uit de jaren tachtig van de vorige eeuw, al zijn ze sindsdien wel steeds verbeterd.
De Embraer-turboprop krijgt dezelfde romp als de Embraer E2-jets, inclusief 2-2-stoelopstelling, maar dan korter en natuurlijk wel met de nodige aanpassingen. Het vliegtuig zal volgens de laatste informatie een capaciteit van ergens tussen de 70 en 90 passagiers hebben.
Het oude ontwerp:
Het nieuwe ontwerp: