LONDEN - British Airways wil bij haar nieuwe dochtermaatschappij op Londen Gatwick lagere salarissen betalen aan de piloten. Zo moeten beginnende gezagvoerders genoegen nemen met een basisjaarsalaris van 73.000 pond (85.000 euro), melden ingewijden aan de Britse krant The Telegraph. Dat is minder dan hun Britse collega’s bij prijsvechter EasyJet verdienen.
Twee weken geleden werd bekend dat British Airways een nieuwe dochtermaatschappij wil oprichten om de short- en mediumhaul-vluchten vanaf Londen Gatwick te hervatten. Deze maatschappij, vergelijkbaar met Iberia Express van zusterbedrijf Iberia, moet een lagere kostenbasis krijgen om zo beter de concurrentie aan te kunnen gaan met de vele prijsvechters op Gatwick.
Om de kosten te verlagen, wil British Airways onder meer op de pilotensalarissen korten. Uit de gesprekken met pilotenvakbond BALPA blijkt dat het basissalaris voor beginnende gezagvoerders 73.000 pond moet worden. Daarnaast krijgen ze 30 pond per vlieguur, waarmee het totaal op basis van 800 vlieguren per jaar uitkomt op 97.000 pond (113.000 euro).
Na twaalf jaar moet een gezagvoerder bij de nieuwe maatschappij 114.000 pond verdienen (133.000 euro) op basis van 800 vlieguren per jaar. Daarmee wordt het salaris van zowel beginnende als ervaren gezagvoerders lager dan bij EasyJet. Daar verdienen ze 108.000 tot 148.000 pond, plus een toeslag van 34 pond per sector, schrijft The Telegraph. De krant meldt niet wat copiloten verdienen.
Volgens ingewijden zou de Britse pilotenvakbond BALPA positief zijn over de voorstellen en haar leden aanbevelen om ermee in te stemmen. De bond heeft in ruil daarvoor wel de toezegging gekregen dat de nieuwe dochtermaatschappij niet trans-Atlantisch of naar Afrika beneden de Sahara gaat vliegen. De operatie moet beperkt blijven tot Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Als de oprichting van de nieuwe maatschappij doorgaat, en daar lijkt het wel op, dan gaat deze volgend jaar zomer van start met een vloot van maximaal zeventien Airbus A320's. Het is dan ruim twee jaar geleden sinds British Airways de short- en mediumhaul-operatie op Gatwick opschortte. Momenteel voert het bedrijf alleen een handjevol longhaul-vluchten uit vanaf Gatwick.
British Airways benadrukt in een reactie dat er geen piloten gedwongen worden overgeplaatst.