BRAUNSCHWEIG - Op de exacte plannen wordt nog steeds gebroed, maar Lufthansa heeft de licentie rond voor de nieuwe dochtermaatschappij City Airlines. De maatschappij beschikt sinds 7 juni over een eigen Air Operator Certificate (AOC), zo blijkt uit een lijst van het Luftfahrt Bundesamt.
Onder nummer D-425 is City Airlines ingeschreven met als vestigingsplaats München en beschikt zij over één vliegtuig: een Airbus A319 met registratie D-AILX. Het bijna 25 jaar oude toestel heeft in die tijd gevlogen bij moederbedrijf Lufthansa, dochter Germanwings, toen weer bij Lufthansa en sinds begin 2020 bij de regionale dochter Lufthansa CityLine. Het toestel vloog op 2 juni voor het laatst van München naar Berlijn.
Lufthansa kondigde dit voorjaar aan door te gaan met de plannen om een aparte dochter op te zetten. Met City Airlines wil het bedrijf binnen Europa marktaandeel terugveroveren, dat verloren is gegaan aan vooral de low-cost concurrentie. De nieuwe dochter moet met circa 40 vliegtuigen voor extra passagiers zorgen richting de belangrijke hubs in Frankfurt en München.
Vakbond
Hoe City Airlines past binnen de groep is al maanden onderwerp van gesprek tussen Lufthansa en pilotenvakbond Vereinigung Cockpit. Er moet een nieuw, alomvattend akkoord over de vloot komen. Ook is er een nieuwe CAO nodig.
De maatschappij en vakbond spraken na stakingen vorig jaar juni af dat die zouden worden opgeschort, zodat er in alle rust over een nieuwe CAO zou kunnen worden onderhandeld. Die afspraak loopt eind deze maand af. Vereinigung Cockpit riep Lufthansa vorige week op nu eindelijk eens met een goed bod te komen. De vakbond stelde dat het in niemands belang is om de zaak weer op de spits te drijven.
Totdat er een nieuwe CAO ligt en er aparte afspraken zijn gemaakt over de beloning van City Airlines, zal de nieuwe airline weinig kunnen uitrichten.