EELDE - De KLM Flight Academy neemt afscheid van de oude Socata-vloot. De vliegschool van KLM vervangt de TB-10’s en TB-20’s door splinternieuwe Diamond DA-40’s. Daarnaast komen er twee DA-42’s bij. Door de vlootvernieuwing kan er zuiniger en vooral ook stiller worden gevlogen.
De negen Socata TB-10’s en vier TB-20’s beginnen op leeftijd te raken en zijn niet de zuinigste of stilste toestellen. De KLM Flight Academy kondigde in september 2021 aan een optie te hebben genomen op veertien elektrische lesvliegtuigen van het Amerikaanse Bye Aerospace. Dat type bevindt zich echter nog in de ontwikkelingsfase.
De optie bij Bye blijft staan, maar om door te pakken met het vernieuwen van de vloot heeft de KLM Flight Academy nu aangeklopt bij Diamond. Die onderneming leverde eerder al vier tweemotorige DA-42’s aan de vliegschool.
“Met de vervanging van de verouderde vloot door twaalf DA-40-toestellen kan de KLM Flight Academy haar blik weer op de toekomst richten. De DA-40’s zijn stiller, zuiniger en beschikken over de laatste ontwikkelingen op technologisch gebied. Dit maakt dat wij onze studenten een nog betere vliegopleiding kunnen bieden”, aldus topman Auke Dros.
De Diamonds vliegen op kerosine in plaats van het loodhoudende AvGas en stoten minder CO2 uit dan de Socata’s. Voor de omgeving is het goede nieuws dat de toestellen aanmerkelijk stiller zijn.
Fabrikant Diamond heeft de KLM Flight Academy de optie geboden om op termijn een aantal toestellen in te ruilen voor toestellen die elektrisch worden aangedreven.