SCHIPHOL - Het dossier over de krimp van Schiphol moet door de Tweede Kamer niet controversieel worden verklaard. Dat vindt Schiphol-topman Ruud Sondag. “We moeten nu doorpakken”, zei hij bij de presentatie van de halfjaarcijfers. “Daar hebben de omwonenden van de luchthaven recht op.”
De discussie rondom Schiphol laaide tijdens de regeerperiode van het nu demissionaire kabinet op. De luchthaven groeide jarenlang bijna ongehinderd door. Daar kwam zowel maatschappelijk als politiek steeds meer weerstand tegen. Demissionair verkeersminister Harbers kwam met een krimpplan om het aantal vluchten op Schiphol stapsgewijs af te bouwen richting 440.000 vliegbewegingen per jaar. Dat leidde tot onrust in de luchtvaartsector, wat uitmondde in een rechtszaak, gevolgd door een hoger beroep. Inmiddels is het wachten op het vervolg.
Sondag, die vorig jaar november aantrad als interim-topman, lanceerde eerder dit jaar een eigen achtpuntenplan om de geluidshinder voor de omgeving te beperken. Zo moet het aantal nachtvluchten omlaag en worden privéjets en bepaalde vrachtvliegtuigen (Boeing 747-400F’s, red.) in de ban gedaan.
Door de val van het kabinet moet besloten worden over welke dossiers er wel of geen besluit wordt genomen door de huidige regering. Schiphol is daar één van. De luchtvaartbranche hoopt op een controversieelverklaring, wat zou betekenen dat een volgend kabinet zich over mogelijke krimpmaatregelen moet buigen.
Sondag deed vrijdag de oproep aan de Tweede Kamer, die bepaalt welke dossiers controversieel worden verklaard, om knopen door te hakken over Schiphol. “Er kan niet langer worden gewacht.”
Schiphol wil graag zo snel mogelijk weten waar het aan toe is, onder andere om te kunnen bepalen hoeveel slots de slotcoördinator kan verdelen. Dat gebeurt twee keer per jaar, voor het zomer- en winterseizoen. De capaciteit voor komende zomer moet 12 september worden vastgesteld. Die datum lijkt niet te worden gehaald. Dat zou volgens Sondag betekenen dan er volgend jaar zomer 'gewoon' weer op jaarbasis 483.000 vliegbewegingen op Schiphol mogen plaatsvinden. "We verliezen dus snel tijd, voor het klimaat en de omwonenden."