Finnair heeft vrijdag de laatste uitstaande overheidslening uit de coronatijd terugbetaald, inclusief rente. Tijdens de pandemie ontving het bedrijf 400 miljoen euro uit de staatskas. De Finse carrier draait inmiddels weer goed, met vier kwartalen winst op een rij.
Zoals vrijwel alle airlines zakte de operatie van Finnair tijdens de pandemie grotendeels in elkaar. De maatschappij heeft een hybride constructie: het is beursgenoteerd, maar de staat is met 55,8 procent grootaandeelhouder. De regering besloot hierop als mede-eigenaar Finnair te helpen.
Met het langzaam verdwijnen van corona ging het vanaf 2022 weer beter met de maatschappij en werd de lening stukje bij beetje afgelost. Heden is het laatste bedrag van 81,4 miljoen euro terugbetaald. Behalve de lening heeft Finnair een kleine vijftig miljoen euro aan rente betaald.
Oorlog Oekraïne
Na de pandemie kreeg Finnair te maken met een nieuwe tegenslag: de sluiting van het Russische luchtruim als gevolg van de oorlog in Oekraïne, sinds februari 2022. De airline maakte veelvuldig gebruik van de kortste route naar Japan en andere landen in het noordoosten van Azië, over het noorden van Rusland.
Sindsdien moet er worden omgevlogen naar Japan, hetzij via de Noordpool en dan over de datumgrens bij Alaska, hetzij een zuidelijke route via het Midden-Oosten, India en China.
Toch slaagt Finnair erin voldoende passagiers aan boord te krijgen. Momenteel zijn er drie bestemmingen in Japan: Tokio Haneda, Tokio Narita en Osaka. In mei 2024 komt daar een vierde bij: Nagoya, een stad die in het verleden ook werd aangevlogen.
Uit de financiële resultaten blijkt dat Finnair bezig is aan een goede serie. Over de laatst gemeten periode van drie maanden: juli tot en met september 2023, kwam de nettowinst uit op 53 miljoen. Het was het vierde kwartaal op rij met winst voor Finnair.