De Lufthansa Group heeft 80 nieuwe vliegtuigen besteld bij Airbus en Boeing, voor levering tussen 2026 en 2032. Het gaat om 40 Airbus A220-300’s en 40 Boeing 737 MAX 8’s. Daarnaast zijn er opties genomen op nog eens 20 A220’s, 60 MAX’en en 40 toestellen uit de A320neo-familie. De orders hebben een officiële aanschafwaarde van 9 miljard dollar, maar grote kortingen zijn bij dit soort bestellingen gebruikelijk.
De A220’s zijn bedoeld voor Lufthansa City Airlines, de nieuwe dochtermaatschappij (vergelijkbaar met KLM Cityhopper) die bedoeld is voor shorthaul-routes van en naar de hubs in Frankfurt en München. De toestellen krijgen 148 stoelen aan boord.
Bij welke maatschappij de MAX 8’s, die vanaf 2027 geleverd worden, gaan vliegen is nog niet bekend. Dat besluit de Lufthansa Group later. Het zal in ieder geval niet bij Lufthansa of SWISS zijn, maar bij één van de andere airlines in de groep, aldus het bedrijf. Dat zou dan Eurowings, Austrian Airlines, Brussels Airlines of – na de overname – ITA Airways kunnen zijn. Er komen 190 stoelen in.
Met de A320neo-familie vliegt de Lufthansa Group al in groten getale, maar met de extra opties die nu genomen zijn wordt een aanvullende toekomstige order gegarandeerd tegen gunstige voorwaarden mogelijk.
“Met de bestelling van vandaag versnellen we de grootste vlootmodernisering in de geschiedenis van ons bedrijf”, zegt dr. Detlef Kayser, lid van de raad van bestuur van de Lufthansa Group. Het is voor het eerst dat de Duitse luchtvaartgroep 737 MAX’en bestelt. Daarmee worden ze minder afhankelijk van Airbus voor de Europese vloot. De A220 vliegt al bij SWISS.