GOL, één van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Brazilië en een belangrijke KLM-partner, overweegt om in de Verenigde Staten een Chapter 11-procedure aan te vragen. Dat melden Braziliaanse media. Zo zou de noodlijdende prijsvechter kunnen reorganiseren met bescherming tegen schuldeisers, mits de aanvraag wordt toegekend. Voor passagiers verandert er voorlopig niets: de vluchten gaan gewoon door.
Het komt vaker voor dat niet-Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen van Chapter 11 gebruikmaken, aangezien de regels daarvan vaak gunstiger zijn en meer controle bieden dan de insolventieprocedures in eigen land. Zo maakte het eveneens Braziliaanse LATAM er tijdens de coronacrisis gebruik van, en zit nu onder andere het Scandinavische SAS erin. Doorgaans komen maatschappijen er binnen één a twee jaar weer kleiner en gezonder uit.
GOL behoort samen met LATAM en Azul tot de drie grote luchtvaartmaatschappijen van Brazilië, met een vloot van bijna 140 Boeing 737’s. De prijsvechter werkt intensief samen met Air France-KLM, onder andere via codeshares. Zo kan de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep veel meer bestemmingen in Brazilië aanbieden. Inmiddels stapt één op de vijf passagiers die Air France-KLM naar dat land vervoert over op een vlucht van GOL.