Vluchten die vertrekken vanaf Singapore Changi Airport moeten vanaf 2026 verplicht sustainable aviation fuel bijmengen. Dit heeft de minister van transport van de stadstaat maandag gezegd op een luchtvaartconferentie. Singapore zegt te zoeken naar een balans tussen duurzaamheid en concurrentie.
De maatregel maakt deel uit van een pakket van de Singaporese overheid, gericht op vergroening van de luchtvaart en is van te voren besproken met airlines. De bijmenging begint heel voorzichtig: over twee jaar moet één procent van de brandstof in de vliegtuigtanks bestaan uit SAF.
De extra kosten mogen de airlines verhalen op de passagiers, zei minister van Transport, Chee Hong Tat. “Dit geeft een belangrijk signaal af aan brandstofproducenten en is een prikkel om te investeren in nieuwe productiefaciliteiten voor duurzame vliegtuigbrandstof”, aldus de bewindsman. “Zonder groei van het aanbod van SAF zullen we de invoering ervan niet kunnen opvoeren."
Balans
Singapore wil daarna de bijmenging geleidelijk opvoeren en in 2030 uitkomen tussen de 3 en 5 procent.
Het land blijft wel voorzichtig. Chee zei “niet overambitieus” te willen zijn. “We moeten een balans zien te vinden tussen duurzaamheid en concurrentiekracht. De groei van onze hub op de lange termijn moet worden veiliggesteld, terwijl we de uitstoot van CO2 verminderen en de juiste omstandigheden moeten creëren om in 2050 CO2-neutraal te zijn.”