Brussels Airport en de Belgische luchtverkeersleidingsorganisatie Skeyes starten vanaf aanstaande dinsdag, 1 oktober, met het testen van steilere aanvliegroutes voor het HERON-project. Tijdens de testen zullen Brussels Airlines, TUI, DHL en Vueling met grotere dalingshoeken dan gebruikelijk landen. Hieruit moet duidelijk worden of dit een bijdrage kan leveren aan het verminderen van de geluidsoverlast, CO2-uitstoot en het brandstofverbruik.
Skeyes en Brussels Airport nemen sinds vorig jaar deel aan het Highly Efficient Green Operations-project (HERON), een internationaal project onder leiding van Airbus om maatregelen te testen die het geluid, de vluchtvertragingen, het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de luchtvaart verminderen.
Het doel van de demonstraties die op 1 oktober van start gaan is om de milieu-impact van de 'Increased Second Glide Slope'-oplossing te beoordelen, die zich specifiek richt op het verminderen van de geluidshinder tijdens de naderingsfase van de vliegtuigen. Door onder een steilere hoek de landing aan te vatten, blijft het vliegtuig langere tijd hoger vliegen en zullen de vliegtuigen ook trager vliegen, waardoor er naar verwachting minder geluidsimpact is voor de omwonenden.
Tijdens de testperiode gaan vliegtuigen nieuwe procedures gebruiken met grotere dalingshoeken van 3,2 en 3,5 graden, in plaats van de gebruikelijke 3,0 graden, op de meest gebruikte banen van Brussels Airport (25R en 25L). Deze aanpassingen vereisten de ontwikkeling van specifieke RNP-vluchtprocedures (Required Navigation Performance). Een belangrijke stap in de implementatie van deze nieuwe procedures werd enkele maanden geleden al gezet met een succesvolle validatie- en kalibratievlucht. Ondertussen zijn ook de nodige publicaties vrijgegeven en goedgekeurd door de bevoegde luchtvaartautoriteiten.
Twee fases
De eerste fase van demonstratievluchten loopt van oktober tot december 2024 en gebeurt met een dalingshoek van 3,2 graden. Tijdens de tweede fase, van februari tot april 2025, zullen vluchten met een dalingshoek van 3,2 graden worden uitgevoerd op baan 25R, terwijl deze op baan 25L wordt verhoogd naar 3,5 graden. Alleen DHL, Brussels Airlines, TUI en Vueling doen eraan mee. De andere maatschappijen blijven de standaard dalingshoek van 3,0 graden gebruiken.