BRUSSEL - De Europese Commissie noemt de Airbus A380, die morgen voor het eerst publiekelijk getoond wordt, 'een Europees succesverhaal'. Volgens de Commissarissen Günter Verheugen, Jacques Barrot en Peter Mandelson is de nieuwe superjumbo het toonbeeld van Europese samenwerking. De Commissie was zijdelings bij de ontwikkeling betrokken.
Zo heeft de EC heeft de afgelopen vijftien jaar gewerkt aan de ontwikkeling van pan-Europese reguleringen en onderzoeksmodellen. “Industriële samenwerking in de Europese Unie is cruciaal voor het succes van luchtvaartproducten in een zeer prestatiegerichte wereldmarkt”, vindt de Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.
Volgens de Franse Transportcommissaris Jacques Barrot wordt met de A380 een nieuw luchtvaarthoofdstuk geopend: “Het toestel brengt de voordelen van luchtvervoer naar veel meer mensen dan voorheen. De A380 is het symbool van wat Europa kan bereiken door samen te werken.”
Industriecommissaris Günter Verheugen (Duitsland) vindt dat het ontwikkelingsmodel van de A380 moet gelden voor alle luchtvaarttakken in de EU. “De Super-Airbus laat zien dat door samenwerking binnen de EU resultaat kan worden gehaald”, zegt hij. "Het laat ook zien dat met het juiste beleidsmodel de Europese industrie zelfs in de meest uitdagende high-tech bedrijfstakken kan presteren."
De Britse Handelscommissaris Peter Mandelson gaat in op het akkoord tussen de EU en de Verenigde Staten om gesprekken over regeringssteun voor Airbus en de Amerikaanse aartsrivaal Boeing te openen. “Deze overeenkomst creëert een positieve sfeer om meer werk te verzetten om het economische partnerschap tussen de EU en de VS te versterken. Dat is voor beide partijen van vitaal belang.”
Volgens Mandelson laat de A380 zien dat Airbus in staat is te overleven in de wereldwijde luchtvaartmarkt. Desondanks hoopt Airbus op nieuwe overheidssteun ter waarde van één miljoen euro ten behoeve van de ontwikkeling van de A350, de Europese tegenhanger van de Boeing 7E7. Wat nieuwe overheidssteun voor gevolgen heeft voor de onderhandelingen tussen de EU en de VS is niet bekend.
Zo heeft de EC heeft de afgelopen vijftien jaar gewerkt aan de ontwikkeling van pan-Europese reguleringen en onderzoeksmodellen. “Industriële samenwerking in de Europese Unie is cruciaal voor het succes van luchtvaartproducten in een zeer prestatiegerichte wereldmarkt”, vindt de Commissie, het dagelijks bestuur van de EU.
Volgens de Franse Transportcommissaris Jacques Barrot wordt met de A380 een nieuw luchtvaarthoofdstuk geopend: “Het toestel brengt de voordelen van luchtvervoer naar veel meer mensen dan voorheen. De A380 is het symbool van wat Europa kan bereiken door samen te werken.”
Industriecommissaris Günter Verheugen (Duitsland) vindt dat het ontwikkelingsmodel van de A380 moet gelden voor alle luchtvaarttakken in de EU. “De Super-Airbus laat zien dat door samenwerking binnen de EU resultaat kan worden gehaald”, zegt hij. "Het laat ook zien dat met het juiste beleidsmodel de Europese industrie zelfs in de meest uitdagende high-tech bedrijfstakken kan presteren."
De Britse Handelscommissaris Peter Mandelson gaat in op het akkoord tussen de EU en de Verenigde Staten om gesprekken over regeringssteun voor Airbus en de Amerikaanse aartsrivaal Boeing te openen. “Deze overeenkomst creëert een positieve sfeer om meer werk te verzetten om het economische partnerschap tussen de EU en de VS te versterken. Dat is voor beide partijen van vitaal belang.”
Volgens Mandelson laat de A380 zien dat Airbus in staat is te overleven in de wereldwijde luchtvaartmarkt. Desondanks hoopt Airbus op nieuwe overheidssteun ter waarde van één miljoen euro ten behoeve van de ontwikkeling van de A350, de Europese tegenhanger van de Boeing 7E7. Wat nieuwe overheidssteun voor gevolgen heeft voor de onderhandelingen tussen de EU en de VS is niet bekend.