ARLINGTON - Meer concurrentie en hogere brandstofprijzen hebben US Airways in het eerste kwartaal van 2005 dieper in de rode cijfers gedrukt. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij sloot de eerste drie maanden van dit jaar af met een verlies van 191 miljoen dollar (148 miljoen euro). Dat is veertien miljoen dollar meer dan het verlies in het eerste kwartaal van 2004.
Het verlies van 191 miljoen dollar is exclusief eenmalige voordelen die de maatschappij verkrijgt vanwege haar status onder de beschermende chapter-11 wetgeving. Zonder die faillisementsbescherming zou het verlies van de maatschappij zijn opgelopen tot 280 miljoen dollar (217 miljoen euro).
Volgens US Airways was de prijs van een gallon kerosine tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 1,47 dollar, wat ruim 48 procent duurder is dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale brandstofkosten van US Airways namen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004 met bijna 58 procent toe.
Ondanks het toegenomen verlies denkt de maatschappij een goede weg te zijn ingeslagen. Door kostenbesparingen wist het bedrijf de algemene kosten per passagiersmile terug te brengen met 15,6 procent, vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. De explosief gestegen brandstofprijzen zijn bij deze calculatie niet meegerekend.
US Airways overweegt een fusie aan te gaan met America West. De maatschappijen voeren al enige tijd overleg om samen tot één grote low cost onderneming te komen.
Het verlies van 191 miljoen dollar is exclusief eenmalige voordelen die de maatschappij verkrijgt vanwege haar status onder de beschermende chapter-11 wetgeving. Zonder die faillisementsbescherming zou het verlies van de maatschappij zijn opgelopen tot 280 miljoen dollar (217 miljoen euro).
Volgens US Airways was de prijs van een gallon kerosine tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 1,47 dollar, wat ruim 48 procent duurder is dan in dezelfde periode vorig jaar. De totale brandstofkosten van US Airways namen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2004 met bijna 58 procent toe.
Ondanks het toegenomen verlies denkt de maatschappij een goede weg te zijn ingeslagen. Door kostenbesparingen wist het bedrijf de algemene kosten per passagiersmile terug te brengen met 15,6 procent, vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. De explosief gestegen brandstofprijzen zijn bij deze calculatie niet meegerekend.
US Airways overweegt een fusie aan te gaan met America West. De maatschappijen voeren al enige tijd overleg om samen tot één grote low cost onderneming te komen.