FORT WORTH - American Airlines ziet af van een mogelijke toekomstige rechtstreekse lijndienst tussen Dallas/Fort Worth en Beijing. De Amerikaanse carrier had daarvoor een verzoek ingediend bij het ministerie van Transport, maar heeft nu de zinnen gezet op een vlucht naar China vanuit Dallas/Fort Worth via Chicago. Hiermee zou een noodzakelijke speciale overeenkomst met de pilotenbond worden voorkomen.
Volgens de huidige piloten-cao is voor vluchten van meer dan zestien uur een speciale overeenkomst met de bond nodig. Tot nu toe hebben vakbondsleiders geweigerd te tekenen voor deze Dallas-Beijing vlucht, die meer dan zestien uur zou duren. Volgens Amerikaanse media weigert American op haar beurt de contracten voor vliegers op de China-vlucht te wijzigen.
Door middel van een tussenstop in Chicago, waar van bemanning wordt gewisseld, is een permissie van de vakbond overbodig. De terugvlucht kan wel rechtstreeks worden uitgevoerd omdat de vliegtijd dankzij gunstige straalstromen korter dan zestien uur is.
Het is nog de vraag of het ministerie van Transport aan American Airlines de vliegrechten toekent. Samen met drie andere carriers, waaronder Continental Airlines, Northwest Airlines en United Airlines strijdt American om slechts éé;n nieuwe vliegroute tussen de VS en China.
Volgens de huidige piloten-cao is voor vluchten van meer dan zestien uur een speciale overeenkomst met de bond nodig. Tot nu toe hebben vakbondsleiders geweigerd te tekenen voor deze Dallas-Beijing vlucht, die meer dan zestien uur zou duren. Volgens Amerikaanse media weigert American op haar beurt de contracten voor vliegers op de China-vlucht te wijzigen.
Door middel van een tussenstop in Chicago, waar van bemanning wordt gewisseld, is een permissie van de vakbond overbodig. De terugvlucht kan wel rechtstreeks worden uitgevoerd omdat de vliegtijd dankzij gunstige straalstromen korter dan zestien uur is.
Het is nog de vraag of het ministerie van Transport aan American Airlines de vliegrechten toekent. Samen met drie andere carriers, waaronder Continental Airlines, Northwest Airlines en United Airlines strijdt American om slechts éé;n nieuwe vliegroute tussen de VS en China.