SCHIPHOL - Op de luchthaven Schiphol is maandagavond (13 maart) de Airline Express van start gegaan. Het jaarlijks terugkerende evenement, tot en met 2004 bekend als de Luchtvaartkaravaan, doet in de maanden maart en april acht bestemmingen aan. Net als in 2005 komen daarbij naast Schiphol ook de regionale luchthavens in Nederland aan bod. Tijdens de Airline Express presenteren twintig luchtvaartmaatschappijen uit de hele wereld zich aan de Nederlandse reisindustrie.
De Airline Express is een initiatief van de PASRA, de Passengers Airlines Sales Representative Association, een organisatie waarin de verkoopafdelingen van 54 maatschappijen vertegenwoordigd zijn. “De formule van de Luchtvaartkaravaan of Airline Express is eigenlijk al jaren onveranderd”, zegt PASRA-voorzitter Paolo Guidi in een gesprek met Luchtvaartnieuws / Zakenreisnieuws. “Het zijn allemaal korte workshops waarin de deelnemende maatschappijen de tijd krijgen om met nieuwtjes te komen, die van belang kunnen zijn voor de mensen van de reisbureaus. De deelnemers uit de reiswereld krijgen op die manier de kans om op één avond veel maatschappijen te spreken. Normaal gesproken is het een stuk lastiger om je vragen te stellen aan de verkoopteams van de luchtvaartmaatschappijen.”
De inhoud van de Airline Express mag dan al langere tijd hetzelfde zijn, uiterlijk gezien is er wel degelijk het nodige veranderd. De PASRA veranderde de naam Luchtvaartkaravaan vorig jaar in Airline Express, de website van de Airline Express is recentelijk in een nieuw jasje gestoken, en aanmelden kan alleen nog maar online. Bovendien moest de organisatie de publiciteit zoeken om op voldoende animo vanuit de reiswereld te kunnen rekenen. “Dat komt misschien door de moordende concurrentie onder de reisbureaus”, filosofeert Guidi. “De marges zijn vaak klein en steeds meer mensen regelen hun reis gewoon thuis achter de computer. Er verdwijnen reisbureaus, er moet met minder mensen worden gewerkt en er vindt meer consolidatie plaats.”
Low cost maatschappijen
Onder de deelnemende maatschappijen bevinden zich geen prijsvechters. Dat heeft echter niets te maken met een slechte verstandhouding tussen de moderne low cost bedrijven en de veelal conservatieve netwerkmaatschappijen, zegt Guidi. “Ook low cost maatschappijen kunnen zich aanmelden bij PASRA, en desgewenst deelnemen aan de Airline Express. In de praktijk blijkt alleen dat deze maatschappijen niet zo zitten te wachten op een Airline Express. Prijsvechters richten zich direct op de klant en hebben waarschijnlijk niet zo’n interesse in de tussenkomst van reisbureaus. Bovendien hebben ze denk ik niet zo heel veel te vertellen tijdens onze ontmoetingen met de reiswereld. Behalve ‘wij zijn die en die, we vliegen van A naar B en we zijn heel goedkoop’.”
De kosten die de Airline Express met zich meebrengt wordt betaald door de deelnemende maatschappijen. Ook bieden luchthavens en twee reisdistributiesystemen door middel van een soort sponsoring de helpende hand. “Daardoor kunnen we de mensen van de reisbureaus gratis toegang verlenen. De informatie die ze krijgen, het buffet en het ontspannende gedeelte van de avond (kans op het winnen van tickets, red.) wordt ze allemaal kosteloos aangeboden.”
De Airline Express brengt de komende weken nog een bezoek aan zeven verschillende steden. De slotavond vindt dit jaar voor het eerst plaats op een bestemming buiten Nederland. Op 12 april sluit de karavaan namelijk haar tour op de luchthaven Weeze in Duitsland af.
Door Steven van den Berg
De Airline Express is een initiatief van de PASRA, de Passengers Airlines Sales Representative Association, een organisatie waarin de verkoopafdelingen van 54 maatschappijen vertegenwoordigd zijn. “De formule van de Luchtvaartkaravaan of Airline Express is eigenlijk al jaren onveranderd”, zegt PASRA-voorzitter Paolo Guidi in een gesprek met Luchtvaartnieuws / Zakenreisnieuws. “Het zijn allemaal korte workshops waarin de deelnemende maatschappijen de tijd krijgen om met nieuwtjes te komen, die van belang kunnen zijn voor de mensen van de reisbureaus. De deelnemers uit de reiswereld krijgen op die manier de kans om op één avond veel maatschappijen te spreken. Normaal gesproken is het een stuk lastiger om je vragen te stellen aan de verkoopteams van de luchtvaartmaatschappijen.”
De inhoud van de Airline Express mag dan al langere tijd hetzelfde zijn, uiterlijk gezien is er wel degelijk het nodige veranderd. De PASRA veranderde de naam Luchtvaartkaravaan vorig jaar in Airline Express, de website van de Airline Express is recentelijk in een nieuw jasje gestoken, en aanmelden kan alleen nog maar online. Bovendien moest de organisatie de publiciteit zoeken om op voldoende animo vanuit de reiswereld te kunnen rekenen. “Dat komt misschien door de moordende concurrentie onder de reisbureaus”, filosofeert Guidi. “De marges zijn vaak klein en steeds meer mensen regelen hun reis gewoon thuis achter de computer. Er verdwijnen reisbureaus, er moet met minder mensen worden gewerkt en er vindt meer consolidatie plaats.”
Low cost maatschappijen
Onder de deelnemende maatschappijen bevinden zich geen prijsvechters. Dat heeft echter niets te maken met een slechte verstandhouding tussen de moderne low cost bedrijven en de veelal conservatieve netwerkmaatschappijen, zegt Guidi. “Ook low cost maatschappijen kunnen zich aanmelden bij PASRA, en desgewenst deelnemen aan de Airline Express. In de praktijk blijkt alleen dat deze maatschappijen niet zo zitten te wachten op een Airline Express. Prijsvechters richten zich direct op de klant en hebben waarschijnlijk niet zo’n interesse in de tussenkomst van reisbureaus. Bovendien hebben ze denk ik niet zo heel veel te vertellen tijdens onze ontmoetingen met de reiswereld. Behalve ‘wij zijn die en die, we vliegen van A naar B en we zijn heel goedkoop’.”
De kosten die de Airline Express met zich meebrengt wordt betaald door de deelnemende maatschappijen. Ook bieden luchthavens en twee reisdistributiesystemen door middel van een soort sponsoring de helpende hand. “Daardoor kunnen we de mensen van de reisbureaus gratis toegang verlenen. De informatie die ze krijgen, het buffet en het ontspannende gedeelte van de avond (kans op het winnen van tickets, red.) wordt ze allemaal kosteloos aangeboden.”
De Airline Express brengt de komende weken nog een bezoek aan zeven verschillende steden. De slotavond vindt dit jaar voor het eerst plaats op een bestemming buiten Nederland. Op 12 april sluit de karavaan namelijk haar tour op de luchthaven Weeze in Duitsland af.
Door Steven van den Berg