DEN HAAG - De Nederlandse luchtvaartmaatschappijen Martinair en ArkeFly hebben van staatssecretaris Schultz-van Haegen toestemming gekregen om te gaan vliegen op de route Amsterdam-Paramaribo. Dat meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Per 1 mei wordt de luchtverbinding tussen Nederland en Suriname geliberaliseerd. Naast KLM mogen er dan twee andere Nederlandse carriers op de route vliegen.
In 2004 hebben Nederland en Suriname afgesproken om de luchtvaartrelatie tussen beide landen per 1 mei 2006 verregaand te liberaliseren. Er is destijds op aandringen van Suriname een overgangstermijn van twee jaar afgesproken om Surinam Airways (SLM) in staat te stellen haar eigen operaties tussen Paramaribo en Amsterdam duurzaam op te bouwen. Nu nog zijn de SLM en KLM de enige maatschappijen die op de route mogen vliegen.
Zowel Martinair als ArkeFly wil twee keer per week naar Paramaribo gaan vliegen. Simone van den Berk, woordvoerster van ArkeFly-moedermaatschappij TUI Nederland, kan nog niet precies zeggen wanneer ArkeFly met de vluchten van start gaat. “We willen zo snel mogelijk naar Paramaribo gaan vliegen”, zei ze tegenover Luchtvaartnieuws.
Woordvoerder Erik van Doeselaar van Martinair meldt dat de luchtvaartmaatschappij uiterlijk 1 november met de lijndienstvluchten van start gaat. Het groene licht van het ministerie is goed nieuws voor Martinair. “We zijn er blij mee”, zo zei Van Doeselaar donderdagmiddag (13 april). Hij verwacht overigens geen prijzenoorlog maar wel een prijsdaling naar aanleiding van de toegenomen concurrentie op de route.
Naast Surinamers die in Nederland woonachtig zijn mikken beide maatschappijen ook op een sterk groeiend aantal toeristen dat in Suriname op vakantie gaat. Beide maatschappijen zijn van plan om met Boeing 767-300ER’s op de route te gaan vliegen.
Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft Suriname eerder deze week laten weten de gemaakte afspraken ten uitvoer te zullen brengen.
In 2004 hebben Nederland en Suriname afgesproken om de luchtvaartrelatie tussen beide landen per 1 mei 2006 verregaand te liberaliseren. Er is destijds op aandringen van Suriname een overgangstermijn van twee jaar afgesproken om Surinam Airways (SLM) in staat te stellen haar eigen operaties tussen Paramaribo en Amsterdam duurzaam op te bouwen. Nu nog zijn de SLM en KLM de enige maatschappijen die op de route mogen vliegen.
Zowel Martinair als ArkeFly wil twee keer per week naar Paramaribo gaan vliegen. Simone van den Berk, woordvoerster van ArkeFly-moedermaatschappij TUI Nederland, kan nog niet precies zeggen wanneer ArkeFly met de vluchten van start gaat. “We willen zo snel mogelijk naar Paramaribo gaan vliegen”, zei ze tegenover Luchtvaartnieuws.
Woordvoerder Erik van Doeselaar van Martinair meldt dat de luchtvaartmaatschappij uiterlijk 1 november met de lijndienstvluchten van start gaat. Het groene licht van het ministerie is goed nieuws voor Martinair. “We zijn er blij mee”, zo zei Van Doeselaar donderdagmiddag (13 april). Hij verwacht overigens geen prijzenoorlog maar wel een prijsdaling naar aanleiding van de toegenomen concurrentie op de route.
Naast Surinamers die in Nederland woonachtig zijn mikken beide maatschappijen ook op een sterk groeiend aantal toeristen dat in Suriname op vakantie gaat. Beide maatschappijen zijn van plan om met Boeing 767-300ER’s op de route te gaan vliegen.
Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft Suriname eerder deze week laten weten de gemaakte afspraken ten uitvoer te zullen brengen.