AMSTERDAM - Vliegmaatschappijen en luchthavens uit het Midden-Oosten vormen mede dankzij forse overheidsinvesteringen een grote bedreiging voor Europese maatschappijen en luchthavens. Die opvatting lijkt de laatste tijd opvallend veel bestuurders van luchtvaartbedrijven bezig te houden. Toch lopen ook op dit punt de meningen flink uiteen, zo bleek maandagavond (10 april) tijdens de Nederlands-Franse luchtvaarttop in Amsterdam.
Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine zei niet te verwachten dat grote luchthavens in het Midden-Oosten op korte termijn een bedreiging vormen voor bijvoorbeeld Schiphol of Parijs Charles de Gaulle. “Ik geloof in de kracht van Europa en in de kracht van Air France-KLM. We moeten als luchthavens constant blijven werken aan innovaties, samen met de home carriers.”
Cerfontaine kreeg bijval van zijn Franse collega Pierre Graff, president-directeur van Aéroports de Paris. Graff liet weten zich weinig zorgen te maken over de ambitieuze plannen uit met name de Verenigde Arabische Emiraten. “Ik denk dat we met Roissy Charles de Gaulle kunnen blijven groeien, met de opkomst van luchthavens als Dubai of niet. We moeten gebruik maken van onze capaciteit, die zeker tot 2020, 2030 toereikend is.”
Dat optimisme werd niet gedeeld door topman Jean-Cyril Spinetta van Air France-KLM. “Ik ben minder positief gestemd dan meneer Cerfontaine”, zei Spinetta. “De voordelen die de landen in het Midden-Oosten hun luchtvaartbedrijven bieden vormen wel degelijk een bedreiging voor ons. Air France-KLM zou een veel hogere winst halen als we in eigen land net zoveel voordelen kregen als maatschappijen daar.”
Kerosinebelasting
Spinetta hekelde dan ook samen met zijn collega Leo van Wijk het voorstel van minister Brinkhorst van Economische Zaken om een belasting op kerosine in te voeren. Volgens Brinkhorst moet een volwassen sector als de luchtvaart in staat zijn om met een dergelijke belasting om te gaan. Spinetta veegde de plannen van de minister met duidelijke taal van tafel.
“Er zijn al duidelijke nadelen voor Europese maatschappijen ten opzichte van concurrenten buiten de EU. Als we dan in Europa ook nog een belasting op kerosine invoeren, gaat dat nog meer ten koste van onze concurrentiepositie. Europa moet veel meer handelen op wereldniveau. Als we onze eigen bedrijven verplichtingen opleggen, zonder dat die gelden voor de concurrentie, kun je Air France-KLM vaarwel zeggen.”
Volgens Brinkhorst zou een kerosinebelasting echter worden opgelegd aan alle maatschappijen die op luchthavens in Europa landen, ook aan bedrijven van buiten de EU. Bovendien kunnen de extra inkomsten worden aangewend om tot nieuwe innovaties op luchtvaartgebied te komen, aldus de minister.
Door Steven van den Berg
Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine zei niet te verwachten dat grote luchthavens in het Midden-Oosten op korte termijn een bedreiging vormen voor bijvoorbeeld Schiphol of Parijs Charles de Gaulle. “Ik geloof in de kracht van Europa en in de kracht van Air France-KLM. We moeten als luchthavens constant blijven werken aan innovaties, samen met de home carriers.”
Cerfontaine kreeg bijval van zijn Franse collega Pierre Graff, president-directeur van Aéroports de Paris. Graff liet weten zich weinig zorgen te maken over de ambitieuze plannen uit met name de Verenigde Arabische Emiraten. “Ik denk dat we met Roissy Charles de Gaulle kunnen blijven groeien, met de opkomst van luchthavens als Dubai of niet. We moeten gebruik maken van onze capaciteit, die zeker tot 2020, 2030 toereikend is.”
Dat optimisme werd niet gedeeld door topman Jean-Cyril Spinetta van Air France-KLM. “Ik ben minder positief gestemd dan meneer Cerfontaine”, zei Spinetta. “De voordelen die de landen in het Midden-Oosten hun luchtvaartbedrijven bieden vormen wel degelijk een bedreiging voor ons. Air France-KLM zou een veel hogere winst halen als we in eigen land net zoveel voordelen kregen als maatschappijen daar.”
Kerosinebelasting
Spinetta hekelde dan ook samen met zijn collega Leo van Wijk het voorstel van minister Brinkhorst van Economische Zaken om een belasting op kerosine in te voeren. Volgens Brinkhorst moet een volwassen sector als de luchtvaart in staat zijn om met een dergelijke belasting om te gaan. Spinetta veegde de plannen van de minister met duidelijke taal van tafel.
“Er zijn al duidelijke nadelen voor Europese maatschappijen ten opzichte van concurrenten buiten de EU. Als we dan in Europa ook nog een belasting op kerosine invoeren, gaat dat nog meer ten koste van onze concurrentiepositie. Europa moet veel meer handelen op wereldniveau. Als we onze eigen bedrijven verplichtingen opleggen, zonder dat die gelden voor de concurrentie, kun je Air France-KLM vaarwel zeggen.”
Volgens Brinkhorst zou een kerosinebelasting echter worden opgelegd aan alle maatschappijen die op luchthavens in Europa landen, ook aan bedrijven van buiten de EU. Bovendien kunnen de extra inkomsten worden aangewend om tot nieuwe innovaties op luchtvaartgebied te komen, aldus de minister.
Door Steven van den Berg