DUBLIN - De Ierse low cost carrier Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar 2006/2007 boven verwachting gepresteerd. De maatschappij boekte een nettowinst van 115,7 miljoen euro, 66 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ryanair zag het aantal passagiers met 25 procent stijgen en de opbrengsten met dertien procent toenemen. De omzet steeg met veertig procent naar 566,6 miljoen euro.
Volgens Ryanair-topman Michael O’Leary stegen de opbrengsten ondanks de sterk gestegen olieprijzen. Ryanair was 167,5 miljoen euro kwijt aan brandstof, 52 procent meer dan een jaar eerder.
O’Leary verwacht niet dat het positieve resultaat zich in het tweede kwartaal en de tweede helft van het boekjaar doorzet, met het oog op het aantal geboekte tickets. In het vierde kwartaal zou er vanwege concurrentie, toegenomen capaciteit en hogere brandstofkosten zelfs sprake kunnen zijn van een verlies, aldus O’Leary. Ook wat betreft de wintermaanden houdt Ryanair rekening met tegenvallende resultaten.
Ryanair vervoerde in het kwartaal dat eindigde op 30 juni 10,7 miljoen passagiers. Die groei was mede te danken aan de paasvakantie, die een jaar eerder een kwartaal eerder plaatsvond. De omzet groeide onder meer door de introductie van een toeslag voor het laten vervoeren van bagage in het ruim. Kosten werden onder meer bespaard door de vervanging van verouderde Boeing 737-200's door zuinigere 737-800’s.
Volgens Ryanair-topman Michael O’Leary stegen de opbrengsten ondanks de sterk gestegen olieprijzen. Ryanair was 167,5 miljoen euro kwijt aan brandstof, 52 procent meer dan een jaar eerder.
O’Leary verwacht niet dat het positieve resultaat zich in het tweede kwartaal en de tweede helft van het boekjaar doorzet, met het oog op het aantal geboekte tickets. In het vierde kwartaal zou er vanwege concurrentie, toegenomen capaciteit en hogere brandstofkosten zelfs sprake kunnen zijn van een verlies, aldus O’Leary. Ook wat betreft de wintermaanden houdt Ryanair rekening met tegenvallende resultaten.
Ryanair vervoerde in het kwartaal dat eindigde op 30 juni 10,7 miljoen passagiers. Die groei was mede te danken aan de paasvakantie, die een jaar eerder een kwartaal eerder plaatsvond. De omzet groeide onder meer door de introductie van een toeslag voor het laten vervoeren van bagage in het ruim. Kosten werden onder meer bespaard door de vervanging van verouderde Boeing 737-200's door zuinigere 737-800’s.