SCHIPHOL - De marechaussee op Schiphol heeft woensdag (23 augustus) twaalf passagiers van het teruggekeerd vliegtuig van Northwest Airlines aangehouden. Dat is gebeurd op aanwijzing van de bemanning van het toestel. De twaalf zijn in verzekering gesteld, aldus een woordvoerder van de marechaussee. Het toestel was op weg naar Mumbai. Northwest hoopt de vlucht donderdag alsnog te kunnen uitvoeren.
De woordvoerder wilde niet zeggen op welke grond de twaalf zijn aangehouden. De bemanning is inmiddels over het incident gehoord.
De DC-10 keerde aan het einde van de ochtend kort na het opstijgen onder begeleiding van twee F-16's terug naar Schiphol. Dat gebeurde op verzoek van de piloot, die aangaf om redenen van veiligheid terug naar de Nederlandse luchthaven te willen vliegen.
Northwest Airlines liet weten dat een aantal passagiers zich verdacht gedroeg. De piloot nam boven Duitsland contact op met de luchtverkeersleiding met het verzoek te mogen terugkeren naar Schiphol. Op de terugweg naar Schiphol heeft het toestel boven het IJsselmeer kerosine geloosd, om het goede landingsgewicht te krijgen, aldus een woordvoerster van de luchtverkeersleiding.
De twee F-16's die het toestel van Northwest Airlines terug naar Schiphol begeleidden, moesten van de verkeersleiding afstand houden. Dat blijkt uit opnames van de cockpitgesprekken die op internet circuleren. Doorgaans vliegen de F-16's bij een onderschepping direct naast het onderschepte vliegtuig. De vliegers geven dan de uiterlijke kenmerken van het toestel door aan de gevechtsleiding.
(c) Reismedia / ANP
De woordvoerder wilde niet zeggen op welke grond de twaalf zijn aangehouden. De bemanning is inmiddels over het incident gehoord.
De DC-10 keerde aan het einde van de ochtend kort na het opstijgen onder begeleiding van twee F-16's terug naar Schiphol. Dat gebeurde op verzoek van de piloot, die aangaf om redenen van veiligheid terug naar de Nederlandse luchthaven te willen vliegen.
Northwest Airlines liet weten dat een aantal passagiers zich verdacht gedroeg. De piloot nam boven Duitsland contact op met de luchtverkeersleiding met het verzoek te mogen terugkeren naar Schiphol. Op de terugweg naar Schiphol heeft het toestel boven het IJsselmeer kerosine geloosd, om het goede landingsgewicht te krijgen, aldus een woordvoerster van de luchtverkeersleiding.
De twee F-16's die het toestel van Northwest Airlines terug naar Schiphol begeleidden, moesten van de verkeersleiding afstand houden. Dat blijkt uit opnames van de cockpitgesprekken die op internet circuleren. Doorgaans vliegen de F-16's bij een onderschepping direct naast het onderschepte vliegtuig. De vliegers geven dan de uiterlijke kenmerken van het toestel door aan de gevechtsleiding.
(c) Reismedia / ANP