SEATTLE - Boeing heeft vrijdag (27 april) de eerste 737-900ER (Extended Range) afgeleverd aan ‘launch customer’ Lion Air. Het toestel is voorzien van een gecombineerd kleurenschema met het Lion Air-logo op de staart en de Boeing-fabriekskleuren op de romp. De nieuwe 737-900ER kan meer passagiers vervoeren dan eerdere 737-versies en vliegt bovendien verder.
Het toestel werd in juli 2005 officieel gelanceerd na een order voor dertig toestellen van het Indonesische Lion Air. Inmiddels heeft de maatschappij zestig 737-900ER’s in bestelling.
De 737-900ER heeft een vliegbereik van 5.925 kilometer, een stuk meer dan bij de kleinere 737-800 die een actieradius van maximaal 5.665 heeft. De 737-900ER kan maximaal 220 passagiers vervoeren. De capaciteitsvergroting werd bereikt door het drukschot achterin het vliegtuig plat te maken en twee extra nooduitgangen aan te brengen.
Recentelijk kreeg de Indonesische luchtvaartsector klappen door een aantal ernstige incidenten. Bij twee vliegrampen vielen dit jaar al meer dan 120 doden in het Aziatische eilandenrijk. Er blijkt nogal wat te schorten aan het vliegtuigonderhoud en opleidingen in Indonesië. Ook vliegen veel luchtvaartmaatschappij met relatief oude vliegtuigen.
Ook Lion Air was de afgelopen jaren enkele keren betrokken bij ernstige incidenten. De huidige vloot bestaat uit 36 vliegtuigen, waaronder zestien MD-80 series, vijf MD-90’s, tien Boeing 737-400’s, twee 737-300’s en drie Dash 8’s voor feedervluchten.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gaf eerder deze week al de typegoedkeuring voor de 737-900ER af.
Van onze redactie
Het toestel werd in juli 2005 officieel gelanceerd na een order voor dertig toestellen van het Indonesische Lion Air. Inmiddels heeft de maatschappij zestig 737-900ER’s in bestelling.
De 737-900ER heeft een vliegbereik van 5.925 kilometer, een stuk meer dan bij de kleinere 737-800 die een actieradius van maximaal 5.665 heeft. De 737-900ER kan maximaal 220 passagiers vervoeren. De capaciteitsvergroting werd bereikt door het drukschot achterin het vliegtuig plat te maken en twee extra nooduitgangen aan te brengen.
Recentelijk kreeg de Indonesische luchtvaartsector klappen door een aantal ernstige incidenten. Bij twee vliegrampen vielen dit jaar al meer dan 120 doden in het Aziatische eilandenrijk. Er blijkt nogal wat te schorten aan het vliegtuigonderhoud en opleidingen in Indonesië. Ook vliegen veel luchtvaartmaatschappij met relatief oude vliegtuigen.
Ook Lion Air was de afgelopen jaren enkele keren betrokken bij ernstige incidenten. De huidige vloot bestaat uit 36 vliegtuigen, waaronder zestien MD-80 series, vijf MD-90’s, tien Boeing 737-400’s, twee 737-300’s en drie Dash 8’s voor feedervluchten.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gaf eerder deze week al de typegoedkeuring voor de 737-900ER af.
Van onze redactie