DRIEBERGEN - Zowel op nationaal als internationaal niveau rijst steeds meer bezorgdheid over de voorgenomen ecotax die de Nederlandse regering op vliegtickets wil heffen. Niet alleen worden er grote vraagtekens geplaatst bij de doeltreffendheid van de maatregel, die er alleen lijkt te zijn om de schatkist te spekken, maar ook worden Europese afspraken en de concurrentiepositie van Nederland door de ecotax geschaad.
Naast kritiek van het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL), die voorspelt dat prijsvechters Schiphol zullen verlaten en dat het passagiersaantal drastisch zal dalen, uit nu ook de Airports Council International (ACI) haar zorgen.
“ACI Europe is erg bezorgd over de ecotax. In Europa wordt gewerkt aan een internationaal Emissions Tradings Scheme (ETS). Als elk land zijn eigen regels gaat maken kan dat de invoering van het ETS ernstig vertragen”, aldus Etienne Van Zuijlen, Policy Manager van ACI Europe. Onder het ETS betalen maatschappijen voor hun CO2-uitstoot. Maatschappijen die met moderne, schone toestellen vliegen betalen daardoor minder dan maatschappijen die dat niet doen.
“Er is geen enkele grond om de tax te heffen, aangezien niet kan worden aangetoond dat het milieu er ook daadwerkelijk bij gebaat is. Deze maatregel vult slechts de staatskas en baat het milieu in zijn geheel niet.” ACI Europe is ook bang voor de concurrentiepositie van Schiphol en deelt de vrees van het PNL dat passagiers Schiphol links zullen laten liggen.
Van onze redactie
Naast kritiek van het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL), die voorspelt dat prijsvechters Schiphol zullen verlaten en dat het passagiersaantal drastisch zal dalen, uit nu ook de Airports Council International (ACI) haar zorgen.
“ACI Europe is erg bezorgd over de ecotax. In Europa wordt gewerkt aan een internationaal Emissions Tradings Scheme (ETS). Als elk land zijn eigen regels gaat maken kan dat de invoering van het ETS ernstig vertragen”, aldus Etienne Van Zuijlen, Policy Manager van ACI Europe. Onder het ETS betalen maatschappijen voor hun CO2-uitstoot. Maatschappijen die met moderne, schone toestellen vliegen betalen daardoor minder dan maatschappijen die dat niet doen.
“Er is geen enkele grond om de tax te heffen, aangezien niet kan worden aangetoond dat het milieu er ook daadwerkelijk bij gebaat is. Deze maatregel vult slechts de staatskas en baat het milieu in zijn geheel niet.” ACI Europe is ook bang voor de concurrentiepositie van Schiphol en deelt de vrees van het PNL dat passagiers Schiphol links zullen laten liggen.
Van onze redactie