AMSTERDAM - Luchtvaartmaatschappijen moeten ook op hun boekingssite prijzen inclusief toeslagen en belastingen laten zien. Transavia.com ging zonder succes in beroep tegen een eerdere uitspraak van de Reclame Code Commissie hierover. Dat meldt de Consumentenbond, dat de zaak vorig jaar al had aangezwengeld. Transavia.com heeft de boekingsmodule onlangs op eigen initiatief al aangepast.
Het belangrijkste verweer van transavia.com luidde dat een boekingsmodule niet onder de Reiscode valt omdat het geen openbare aanprijzing is - en daarmee geen reclame-uiting. Het College van Beroep van de Stichting Reclame Code oordeelde anders.
Volgens woordvoerster Petra van der Peijl van transavia.com is de uitspraak “mosterd na de maaltijd”, omdat de luchtvaartmaatschappij in de boekingsmodule op haar nieuwe website inmiddels wèl de all-in tarieven weergeeft. “Op eigen initiatief”, benadrukt ze tegenover Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl. “De uitspraak is juridisch interessant, maar voor de consument doet het er niet meer toe.”
Afgelopen voorjaar kreeg de Consumentenbond naar aanleiding van het meldpunt ‘Reislokkertjes’ klachten over websites van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties die zich niet aan de regels van de Code Reisaanbiedingen houden. Deze schrijft voor dat alle belastingen en toeslagen bij publicatie in de prijs moeten zitten. Eerder kreeg de Consumentenbond gelijk in zaken tegen Wizz Air, Ryanair, Sky Europe en Aer Lingus.
Van onze redactie
Het belangrijkste verweer van transavia.com luidde dat een boekingsmodule niet onder de Reiscode valt omdat het geen openbare aanprijzing is - en daarmee geen reclame-uiting. Het College van Beroep van de Stichting Reclame Code oordeelde anders.
Volgens woordvoerster Petra van der Peijl van transavia.com is de uitspraak “mosterd na de maaltijd”, omdat de luchtvaartmaatschappij in de boekingsmodule op haar nieuwe website inmiddels wèl de all-in tarieven weergeeft. “Op eigen initiatief”, benadrukt ze tegenover Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl. “De uitspraak is juridisch interessant, maar voor de consument doet het er niet meer toe.”
Afgelopen voorjaar kreeg de Consumentenbond naar aanleiding van het meldpunt ‘Reislokkertjes’ klachten over websites van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties die zich niet aan de regels van de Code Reisaanbiedingen houden. Deze schrijft voor dat alle belastingen en toeslagen bij publicatie in de prijs moeten zitten. Eerder kreeg de Consumentenbond gelijk in zaken tegen Wizz Air, Ryanair, Sky Europe en Aer Lingus.
Van onze redactie