ROME - Alitalia gaat diep snijden in de dienstregeling. Met ingang van april is Milaan Malpensa niet langer meer een van de twee hubs in het routenetwerk. Dat maakte de luchtvaartmaatschappij woensdag (5 februari) bekend. Volgens Alitalia is het financieel onverantwoord om nog langer naast Rome Fiumicino ook een tweede hub in Milaan overeind te houden. Alitalia zegt terug te willen naar een netwerk waarin Italië het begin- of eindpunt van de reiziger is.
Met de transformatie geeft Alitalia haar positie als transfermaatschappij op. De hub in Rome zal voornamelijk dienen voor passagiers die de Italiaanse hoofdstad en de regio daaromheen als reisdoel hebben. Overstappen in Rome Fiumicino naar steden binnen Italië en Europa blijft nog wel mogelijk.
Op de luchthaven Milaan Malpensa verdwijnen vier routes naar intercontinentale bestemmingen, zeven Europese bestemmingen en drie binnenlandse routes. Alitalia’s prijsvechter Volareweb neemt daarnaast mogelijk vier Europese routes van het moederbedrijf over.
Focus
Alitalia, dat nog steeds dagelijks grote verliezen lijdt, wil zich met ingang van de zomerdienstregeling vooral richten op de binnenlandse markt. Daarnaast wil het bedrijf ook de focus leggen op Noord- en Zuid-Amerika, Japan en het Mediterraan gebied.
Door het wegvallen van Milaans Malpensa als hub wordt het belang van Milaan Linate vergroot. Linate ligt dichterbij Milaan en is bovendien beter bereikbaar. Daarom zal Alitalia het aantal vluchten van en naar Milaan Linate verhogen, meldt de onderneming. Ook het verkeer van en naar Rome Fiumicino zal toenemen.
Alitalia ontvangt veel protesten vanuit het noorden van Italië. Het opgeven van Milaan Malpensa als hub wordt door veel noorderlingen gezien als de vinger in de pap van Air France-KLM. De overnamekandidaat zou niets om de Italianen geven, maar alleen zoveel mogelijk munt uit Alitalia willen slaan. Volgens Alitalia is de drastische maatregel noodzakelijk om een faillissement af te wenden.
Van onze redactie
Met de transformatie geeft Alitalia haar positie als transfermaatschappij op. De hub in Rome zal voornamelijk dienen voor passagiers die de Italiaanse hoofdstad en de regio daaromheen als reisdoel hebben. Overstappen in Rome Fiumicino naar steden binnen Italië en Europa blijft nog wel mogelijk.
Op de luchthaven Milaan Malpensa verdwijnen vier routes naar intercontinentale bestemmingen, zeven Europese bestemmingen en drie binnenlandse routes. Alitalia’s prijsvechter Volareweb neemt daarnaast mogelijk vier Europese routes van het moederbedrijf over.
Focus
Alitalia, dat nog steeds dagelijks grote verliezen lijdt, wil zich met ingang van de zomerdienstregeling vooral richten op de binnenlandse markt. Daarnaast wil het bedrijf ook de focus leggen op Noord- en Zuid-Amerika, Japan en het Mediterraan gebied.
Door het wegvallen van Milaans Malpensa als hub wordt het belang van Milaan Linate vergroot. Linate ligt dichterbij Milaan en is bovendien beter bereikbaar. Daarom zal Alitalia het aantal vluchten van en naar Milaan Linate verhogen, meldt de onderneming. Ook het verkeer van en naar Rome Fiumicino zal toenemen.
Alitalia ontvangt veel protesten vanuit het noorden van Italië. Het opgeven van Milaan Malpensa als hub wordt door veel noorderlingen gezien als de vinger in de pap van Air France-KLM. De overnamekandidaat zou niets om de Italianen geven, maar alleen zoveel mogelijk munt uit Alitalia willen slaan. Volgens Alitalia is de drastische maatregel noodzakelijk om een faillissement af te wenden.
Van onze redactie