BORDEAUX - Een ‘Single European Sky’ is het nog niet, maar de opstap naar een groot Europees luchtruim zonder grenzen is dinsdag (19 november) gemaakt. Tijdens een Europese top in Bordeaux tekenden zes landen - waaronder Nederland - een intentieverklaring om een Centraal-Europees luchtruim te creëren. Dat maakte het ministerie van Verkeer en Waterstaat woensdag bekend.
Het wegvallen van grenzen in de lucht voorkomt het omvliegen van verkeerstoestellen, die nu nog onnodig extra brandstof verbruiken en schadelijke stoffen uitstoten. Naast Nederland zette ook België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland een handtekening onder het akkoord.
In het luchtruim van de zes deelnemende landen wordt ongeveer 55 procent van alle vluchten in Europa afgehandeld.
Het nieuwe luchtruim draagt de naam FABEC (Functional Airspace Block Europe Central) en moet de verwachte groei in de luchtvaart tot 2018 kunnen opvangen. Dat is onder andere mogelijk doordat routes kunnen worden ingekort.
Het Nederlandse luchtruim is te klein om alle wensen van Schiphol, militaire gebruikers, regionale luchthavens en de general aviation te kunnen accommoderen. Door internationaal samen te werken kan bijvoorbeeld het vliegverkeer met bestemming Schiphol al over de grens worden beïnvloed.
De zes landen hebben ook afspraken gemaakt over verdergaande samenwerking op militair gebied, zoals het instellen van grensoverschrijdende militaire trainingsgebieden.
Het FABEC moet in 2012 operationeel zijn en is een opstap naar een Single European Sky, dat zich strekt over heel Europa. Binnen Europa is het gemeenschappelijk luchtruim al decennia lang onderwerp van discussie.
Van onze redactie
Het wegvallen van grenzen in de lucht voorkomt het omvliegen van verkeerstoestellen, die nu nog onnodig extra brandstof verbruiken en schadelijke stoffen uitstoten. Naast Nederland zette ook België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland een handtekening onder het akkoord.
In het luchtruim van de zes deelnemende landen wordt ongeveer 55 procent van alle vluchten in Europa afgehandeld.
Het nieuwe luchtruim draagt de naam FABEC (Functional Airspace Block Europe Central) en moet de verwachte groei in de luchtvaart tot 2018 kunnen opvangen. Dat is onder andere mogelijk doordat routes kunnen worden ingekort.
Het Nederlandse luchtruim is te klein om alle wensen van Schiphol, militaire gebruikers, regionale luchthavens en de general aviation te kunnen accommoderen. Door internationaal samen te werken kan bijvoorbeeld het vliegverkeer met bestemming Schiphol al over de grens worden beïnvloed.
De zes landen hebben ook afspraken gemaakt over verdergaande samenwerking op militair gebied, zoals het instellen van grensoverschrijdende militaire trainingsgebieden.
Het FABEC moet in 2012 operationeel zijn en is een opstap naar een Single European Sky, dat zich strekt over heel Europa. Binnen Europa is het gemeenschappelijk luchtruim al decennia lang onderwerp van discussie.
Van onze redactie