Kabinet zet in op duurzame en concurrerende luchtvaart

18 april 2009 - 2:00
DEN HAAG - Het verder ontwikkelingen van de netwerkkwaliteit in combinatie met een concurrerende en duurzame luchtvaart. Dat is het doel van de Luchtvaartnota, die vrijdag (17 april) is behandeld in de ministerraad. Het Kabinet wil dat Nederland in de toekomst optimaal bereikbaar is per vliegtuig, zonder dat er sprake is van ongebreidelde groei. Zo moet de geluidshinder ondanks de groei worden teruggedrongen.


In de Luchtvaartnota zet het Kabinet de plannen met Schiphol en de regionale luchthavens uiteen. Het Kabinet gaat in de luchtvaartnota uit van de drie pijlers concurreren, accommoderen en excelleren. Om een concurrerend kostenniveau te bereiken werd eerder al bekend dat de vliegtaks per 1 juli wordt afgeschaft. Verder zal Schiphol zelf de tarieven verlagen en worden maatregelen onderzocht om de kosten van beveiliging en luchtverkeersleiding te reduceren.

Het Kabinet gaat ondanks de economische crisis nog steeds uit van een groei van de luchtvaart tot 580.000 vliegbewegingen in 2020. SEO Economisch Onderzoek noemt dit aantal gezien de afschaffing van de vliegtaks en indien de economie zich na 2010 fors herstelt ‘alleszins reëel’. Het aantal van 580.000 vliegbewegingen komt volgens SEO pas in gevaar wanneer meer dan twintig intercontinentale Air France-KLM routes naar Parijs verhuizen é;n de huidige recessie verergert.

Alderstafel
De regionale luchthavens spelen door de selectieve ontwikkeling van Mainport Schiphol een belangrijkere rol dan ooit in het beleid. Zoals vorig jaar al bleek bij de uitkomst van het Schiphol-overleg rond de Alderstafel, zal een aanzienlijk aantal van 70.000 jaarlijkse ‘non-mainport’-vluchten worden geaccommodeerd op de luchthavens Eindhoven en Lelystad. Daarbij zal het gaan om vakantiecharters en point-to-point vluchten naar Europese bestemmingen.

Voor beide luchthavens is onlangs het Aldersoverleg gestart. Tijdens het overleg worden met omwonenden en regionale bestuurders de diverse effecten van de ontwikkeling van beide luchthavens voor de omgeving overlegd. Alders verwacht dat hij hierover voor de zomer advies over kan uitbrengen.

Op Eindhoven Airport speelt het militaire vliegverkeer tevens een belangrijke rol, terwijl de huidige start- en landingsbaan op Lelystad Airport nog niet lang genoeg is om grotere vliegtuigen te accommoderen.

Onder meer door het bieden van aantrekkelijke tarieven moeten luchtvaartmaatschappijen over de streep worden getrokken om vanaf Eindhoven of Lelystad te gaan vliegen. Rotterdam Airport is vanwege de ligging beperkt in de groeimogelijkheden en wordt aangeduid als zakelijke luchthaven van nationaal belang. Voor de overige luchthavens - Groningen, Twente en Maastricht - is een regionale rol weggelegd.

Concurrentiekracht
In de Nota heeft het Kabinet een aantal ambities op luchtvaartgebied gesteld. Op korte termijn -tot en met 2012 - moet de Nederlandse luchtvaart met een relatieve voorsprong uit de economische crisis komen. Door in te spelen op internationale ontwikkelingen moet de sector internationaal concurrerend blijven. Ook netwerkkwaliteit staat hoog in het vaandel: een omvangrijk, wereldwijd, frequent bediend lijnennet moet bijdragen aan de economie en concurrentiekracht van Nederland.

Op het gebied van duurzaamheid moet Schiphol koploper zijn op het gebied van milieuvriendelijkheid. De luchthaven heeft zichzelf als doel gesteld op termijn klimaatneutraal te kunnen opereren. Verder moet Nederland voorloper zijn in flexibel en optimaal gebruik van luchtruim voor zowel de civiele als militaire luchtvaart (de Single European Sky), en capaciteitsuitbreiding op Schiphol moet worden gecombineerd met vermindering van geluidshinder. Op nationaal niveau wil het Kabinet het luchtruim herindelen en glijvluchten en andere hinderbeperkende maatregelen realiseren.

Volgend jaar start een experiment met een nieuw handhavingstelsel voor de geluidsoverlast rond Schiphol, dat in plaats moet komen van het huidige stelsel. Bij het nieuwe stelsel is het baangebruik afhankelijk van de weersomstandigheden.

Van onze redactie


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen