ANTWERPEN - Twintig minuten voor vertrek aankomen op het vliegveld. Je auto twintig meter naast het vliegtuig parkeren. Nog even rustig plaatsnemen in de lounge en een kopje koffie in ontvangst nemen van een vriendelijke medewerkster. Binnen een paar minuten na het betreden van het vliegtuig in de lucht zijn. Dat moet wel heel duur zakenvliegen zijn. Inderdaad, zakenvliegen. Maar duur, nee!
Een jaar geleden - in november 2009 - lanceerde het Belgische luchtvaartbedrijf The Aviation Factory een nieuw product: Jethopper. Het principe is eenvoudig: boek een vlucht via de site van Jethopper, en je kunt zelf met een privéjet op pad. Tegen veel lagere tarieven dan normaal, want het gaat om zogenoemde ‘empty legs’. Dat zijn de trajecten die een ingehuurde zakenjet leeg aflegt. Op weg naar een passagier, of juist nadat deze is weggebracht.
Wie van Jethopper gebruik wil maken moet erg flexibel zijn, schreef Luchtvaartvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl vorig jaar al. Er kan alleen gekozen worden uit de data die op de site worden weergegeven. Bovendien staat daar nog niet de vliegtijd en vliegprijs bij vermeld. Die moeten eerst worden opgevraagd. Het tweede deel van de reis, heen of terug naar bijvoorbeeld Wenen of Moskou, is voor eigen rekening en moet ook zelf worden geregeld. Met een gemeen addertje onder het gras: het kan zijn dat de échte passagier van de zakenjet zijn vliegtijd of zelfs vliegdatum aanpast. Voor de gebruiker van de ‘empty leg’ betekent dat: creatief zijn, óf de reis afzeggen, als dat nog kan.
Jethoppen klinkt dus vooral aantrekkelijk, maar het is tevens avontuurlijk. Wie daar geen moeite mee heeft, kan zelf eens ervaren wat het is om een vliegtuig volledig voor jezelf te hebben. Of er eentje te delen met familie of vrienden. Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl nam de proef op de som.
Fa2000LX
Daar staat ‘ie dan. Mijn toestel voor het komende half uur. Hooguit, want het overvliegen van de zakenjet van Antwerpen naar Charleroi is peanuts voor deze Dassault Falcon 2000LX. De grote tanks en hoge winglets brengen het glimmende vliegtuig zonder problemen naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Dus dit hopje naar de thuisbasis van de Falcon stelt eigenlijk niets voor. Het is dan ook niet meer dan een kennismaking met het zakenvliegen. Met Jethopper zijn veel langere vluchten mogelijk, vanaf veel meer vliegvelden dan Antwerpen Airport alleen.
Na een kopje koffie te hebben gedronken in de lounge, stap ik aan boord van de comfortabele jet. Waar zal ik gaan zitten? Er zijn acht stoelen plus een bankje, waarop ook twee passagiers kunnen plaatsnemen. Ik kies eerst een leren stoel bij een vierzits achterin, daarna toch maar eentje met wat meer beenruimte aan de voorkant. Om me heen zie ik de bekende beeldschermen met gegevens over de vlucht. Net als in de grote lijnvliegtuigen. Tussen de cabine en de cockpit staat een keukentje. Achterin het vliegtuig zou ik naar het toilet kunnen. Deze vlucht vast niet nodig, maar wel handig als je non stop naar Chicago of Dubai vliegt.
Ik sla een drankje af dat de captain me aanbiedt en gesp mezelf vast. De deur gaat dicht en voor ik het weet staan we aan de kop van baan 11. De twee straalmotoren van Pratt & Whitney komen in actie en de Falcon stuift van de baan. De bijna 10.000 kilo zware jet heeft de 1.500 meter lange baan van Antwerpen Airport niet volledig nog om los te komen. Als een raket komt de LX van de grond en boort zich het laag hangende wolkendek in.
We vliegen met een westelijke lus om het drukke luchtruim van Brussel. Op het grote beeldscherm voorin de cabine van de privéjet volg ik de hoogte en de snelheid. Uiteraard komen we niet in de buurt van de gebruikelijke kruissnelheid (850 kilometer per uur) of het vliegplafond van de Falcon (15.500 meter). Eenmaal onder Brussel vliegen we minutenlang vlak onder het wolkendek. Wat me opvalt zijn de korte, krachtige manoeuvres van het toestel. Even vergeet ik dat ik in een ruim twintig meter lange jet zit, waarin ik met mijn 1,93 meter bijna rechtop kan staan.
De landingsbaan van Charleroi (Brussels South) Airport doemt op en de Falcon glijdt naar de plek waar hij eigenlijk niet hoort: de grond. Zachtjes toucheren de banden het asfalt. We parkeren op het platform van de general aviation. Een busje van een afhandelingsbedrijf staat al klaar om de paar inzittenden van het toestel op te pikken. De twee vliegers werken het papierwerk bij, plaatsen covers over de motoren en sluiten af. Over twee dagen mag het toestel weer aan de bak. Dan wacht het Noord-Afrikaanse Marrakesh. Met een andere passagier aan boord, voor de duidelijkheid.
Bekijk de foto's van deze vlucht op Luchtvaartfoto.nl.
Door Steven van den Berg
Wie met Jethopper vliegt betaalt een vaste prijs. Dat gebeurt vooraf via overschrijving, of contant aan de piloot. Reserveren kan na een vrijblijvende offerte via de website van het bedrijf. Er zijn vluchten beschikbaar in heel Europa, waarvan veel met België en Nederland als vertrekpunt of bestemming. In de meeste gevallen gaat het om een enkele reis. Mocht de vlucht om welke reden dan ook worden geannuleerd, dan stort The Aviation Factory (Jethopper) het betaalde bedrag terug. De meeste vluchten worden uitgevoerd met zakenjets als de Cessna Citation, Citation Mustang, Dassault Falcon of Bombardier Challenger. Vliegen met een Beechcraft King Air kan ook. De tarieven lopen uiteen van tweehonderd euro voor korte vluchten tot enkele duizenden euro’s voor een lange vlucht met een groot toestel. De kosten hebben betrekking op het hele vliegtuig: er mogen net zoveel passagiers mee als in toestel in kwestie passen. De vlucht tussen Antwerpen en Charleroi werd aangeboden voor 250 euro, in een vliegtuig voor maximaal tien passagiers.
Lees ook: Hoppen met een zakenjet: nog net niet voor een schijntje