SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol heeft woensdagmiddag de nieuwe bagagehal Zuid officieel in gebruik genomen. De nieuwe bagagehal, bedoeld voor de afhandelmaatschappijen KLM transavia.com en Aviapartner, was al eerder daadwerkelijk in werking gesteld. Per uur kunnen in de ongeveer 15.000 vierkante meter grote ruimte tweeduizend koffers worden verwerkt.
Het ingenieuze logistiek system is gebouwd dor het Nederlandse bedrijf Van der Landen industries in samen werking met IBM.
Meest Innovatief
In de toekomst zal de bagageafhandeling van KLM en de SkyTeam-partners van KLM in de nieuwe hal plaatsvinden, aldus Schiphol. Volgens de luchthaven is de bagagehal Zuid de meest innovatieve in zijn soort. De eigendommen van reizigers worden er efficiënter verwerkt dan in de bestaande hallen. Ook is de verwerking van de bagage voor het personeel fysiek minder zwaar geworden. Schiphol verwacht dat in de hal zestig procent van alle bagage door robots zal worden getild.
Bagagehal Zuid ligt aan de zuidkant van vertrekhal 1 en is bedoeld voor de bagageafhandeling van vertrekkende - en overstappende passagiers. Schiphol zegt op dit moment te werken aan een transportsysteem dat de nieuwe hal gaat verbinden met alle andere hallen waar bagage wordt afgehandeld. Men noemt de de backbone
Een bagagebuffer die volledig zelfstandig opereert, stuurt de koffers naar zes bagagerobots, die de koffers en tassen in containers of karren kan laden. In de buffer kunnen 4.200 koffers tijdelijk worden opgeslagen.
70 MB
Bagagehal Zuid maakt deel uit van het 70MB-programma van Schiphol. Dat project van de luchthaven is erop gericht om in de toekomst zeventig miljoen koffers per jaar af te kunnen handelen. Nu zijn dat er ongeveer 50 miljoen. Het volledige project kost Schiphol ongeveer 800 miljoen euro. Schiphol directie-vertegenwoordiger Ad Rutten laat desgevraagd weten dat er inmiddels 600 miljoen van deze 800 miljoen is uitgegeven aan het project.
Het 70 MB project staat voor:
- Uitbreiden capaciteit
- Verbeteren kwaliteit
- Verlagen sectorkosten per koffer
- Verbeteren arbeidsomstandigheden
- Stijging produktiviteit
- Vergroten robuustheid door een betere infrastruur
De automatisering van het bagagesysteem gebeurt niet alleen achter de schermen. Passagiers kunnen tegenwoordig zelf hun bagage labelen en achterlaten bij een mechanisch afgiftepunt. In de huidige situatie geldt dat alleen voor passagiers van KLM. In vertrekhal 2 staan drie apparaten, maar Schiphol breidt het systeem verder uit.
Bekijk foto's van de nieuwe hal op Luchtvaartfoto.nl deel 1 en Luchtvaartfoto.nl deel 2.
Van onze redactie