SCHIPHOL - De druk op Schiphol-topman Jos Nijhuis om de tarieven te verlagen wordt steeds groter nu KLM lijkt aan te dringen op zijn vertrek. "Wij zeggen het vertrouwen in hem op", zegt KLM-topman Peter Hartman donderdag in de Telegraaf. KLM en andere luchtvaartmaatschappijen liggen met Schiphol in de clinch over een tariefsverhoging van vier procent, die per 1 april ingaat.
Dat terwijl Schiphol onlangs een nettowinst van 194 miljoen euro over 2011 bekendmaakte. Het aantal passagiers steeg met tien procent tot 50 miljoen. Schiphol wil de opbrengsten van de tariefsverhoging gebruiken om miljardeninvesteringen te financieren. Dat is een doorn in het oog van de luchtvaartmaatschappijen, die al jaren met Schiphol steggelen over de havengelden.
Nijhuis zegt in het dagblad ’de signalen serieus te nemen’, maar wil niet inhoudelijk reageren. “We gaan daar in het belang van Schiphol als Mainport zorgvuldig mee om. Het liefst wil ik meerjarige afspraken over de uitgaven en havengelden, zodat een tarievenstrijd kan worden vermeden.”
Staatssecretaris Joop Atsma (Luchtvaart) hoopt dat er snel een oplossing wordt gevonden.”Met zijn internationale netwerk is Schiphol een belangrijke motor voor de Nederlandse economie. Dat is te danken aan de samenwerking tussen luchthaven en vliegmaatschappijen. Dit gezamenlijke doel lijkt nu niet meer voorop te staan en dat baart ons zorgen.”
Atsma stuurt begin april een herzieningsvoorstel van de Luchtvaartwet naar het parlement met mogelijke oplossingen voor een eerlijke kosten- en opbrengstenverdeling. Daar laat het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek naar doen.
Volg het Twitterverkeer over Schiphol.
Van onze redactie
Schiphol heeft winst nodig voor investeringen
Airlines willen meeprofiteren van 'non-aviation' inkomsten Schiphol