WENEN - Austrian Airlines gaat de vliegoperaties onder bij dochtermaatschappij Tyrolean Airways. Op deze manier verwacht de verlieslijdende Oostenrijkse Lufthansa-dochter jaarlijks tientallen miljoen euro’s te besparen. Volgens topman Jaan Albrecht van Austrian Airlines biedt het - bij het vliegend personeel omstreden - besluit de onderneming nieuw toekomstperspectief en zicht op winst.
De overgangsdatum van de vluchtoperaties staat gepland voor 1 juli. Voor klanten verandert er hierdoor niets. “Austrian Airlines blijft Austrian Airlines”, stelt het bedrijf, dat met een vloot van 77 vliegtuigen naar 130 bestemmingen wereldwijd vliegt. “Voor het vliegend personeel van Austrian Airlines - 600 piloten en 1500 flight attendants - verandert er niets wat betreft hun thuisbasis of huidig salaris”, verzekert de maatschappij.
Toch zijn de piloten en flight attendants niet te spreken over de maatregel, want hun salarissen worden bevroren en ze gaan er op achteruit wat betreft arbeidsomstandigheden. Zo wordt er meer flexibiliteit van ze verwacht en moeten ze langer vliegen. De piloten-CAO van Tyrolean is ongeveer een kwart goedkoper dan de huidige CAO van Austrian-piloten. Het verschil zit hem onder meer in pensioenverplichtingen van het bedrijf.
Austrian Airlines werkt intussen aan een harmonisering van de vloot en het routenetwerk. De maatschappij verwijdert elf Boeing 737’s uit de vloot en schaft zeven nieuwe Airbus A320’s aan. Ook is een nieuw vluchtschema met een sterke oriëntatie op Oost-Europese markten ontwikkeld. Op de luchthaven van Wenen verwacht Austrian kosten te besparen door de opening van de Austrian Star Alliance Terminal, die in juni open gaat.
Van onze redactie